En riktig godbit i streamingutbudet

Nu för tiden är det inte enbart filmbolag som producerar originalfilmer utan även tv-kanaler och streamingtjänster kommer med produktioner då och då. HBO är knappast nya med den verksamheten. 22 juli 1982 kom den första filmen signerad HBO Films, "The Deadly Game", och har jag räknat rätt är "My Dinner with Hervé" den 278:e originalfilmen. Inte illa. Vad som heller inte är illa är själva filmen, den är nämligen en riktig liten pärla.

Lite lätt oförberedd började jag se filmen utan vara medveten om att den var en sorts bio-pic över "världens mest kända dvärg", Hervé Villechaize, här spelad av världens just nu kanske mest kända dvärg Peter Dinklage. Titelns Hervé blev världkändis genom James Bond-filmen "Mannen med den gyllene pistolen" (1974) och sedan i tv-serien "Fantasy Island" (1977-1983). Scener ur dessa två produktioner återskapas med en otrolig likhet under filmens gång.

Men det finns ett jag i titeln också. Det är journalisten Danny Tate (Jamie Dornan) som återvänder till sin Londonbaserade dagstidning efter en stunds "semester". I själva verket har Danny varit inlagd på torken och kan stolt visa upp sitt 30-dagarsmynt. Det har dock kostat en del. Förtroendet på jobbet finns kanske inte riktigt där och ett snedsteg har förstört hans förhållande och relationen till hans lilla barn. Hans första uppdrag blir att resa till Los Angeles och intervjua Gore Vidal och - när han ändå är där - träffa världens kändaste dvärg i och med att 30-årsjubileumet av Bond-filmen närmar sig. Det kan bli en kort liten rolig artikel, tycker hans tuffa redaktör.

Danny träffar Hervé över en middag och får finna sig i att den lilla skådespelaren kör lite med honom, men det är ju bara en liten aperitif inför den viktiga intervjun med Gore Vidal. Fast när Danny kommer försent till den andra intervjun ledsnar Vidal och jobbet går åt helvete. Krisen är enorm, och mitt i allt detta hör Hervé av sig och vill fortsätta intervjun. Han lovar att han har en story som heter duga, och Danny följer med. Det blir en vansinnesresa genom Los Angeles med mängder av frestelser och historier från Hervés liv som inte alltid är så fascinerande som han själv tror, men som ändå leder någonstans.

Jag dras direkt in i den här filmen. Det var sannerligen ingen nackdel att jag var så dåligt förberedd när jag började titta för effekten av storyn blir stark. Dessutom är skådespelarprestationerna magiska. Peter Dinklage är en favorit sedan länge och här får han briljera med en märklig röst som är en bra imitation av originalets småkväkiga franska accent. Den dekadens som Hervé lever i fixar Dinklage bra, han har ju haft rätt mycket tid på att sig att öva genom säsongerna av "Game of Thrones". Och Jamie Dornan, som jag fastnade för i tv-serien "The Fall", spelar så bra att jag temporärt glömmer bort hans tid i en viss usel snusktrilogi. Både Dornan och Dinklage har scener i filmen som är dramatiskt mörka där de båda får bjuda på ett sårbart skådespel som visar hur bra de är.

Filmen i sin helhet är inte lika mörk utan har vissa humoristiska inslag också. Men som de flesta bio-pics finns det ett slut som är oundvikligt. Jag tyckte väldigt mycket om filmen och anser att det är en liten undanskymd godbit i streamingtjänsternas filmutbud. Missa den inte!

1. I "Fantasy Island" gjorde Hervé Villechaize huvudrollen tillsammans med Ricardo Montalban (självaste Khan i "Star Trek II: The Wrath of Khan"). Här spelas Montalban mästerligt av Andy Garcia som gjorts otroligt lik förlagan.

2. Det samma tycker jag om Mark Umbers som spelar Roger Moore. Vilken perfekt likhet!

3. Filmen är gjord av Sacha Gervasi ("Anvil! The Story of Anvil"). Det var även han som gjorde den långa intervju med Hervé som ligger till grund för filmen. Danny Tate-karaktären är alltså en version av Gervasi.

ANDERS JAKOBSON (2018-10-23)