Jim Carrey blir allvarlig och sorgsen

"Kidding" är en ovanlig och oväntad serie. I huvudrollen som Jeff ser vi Jim Carrey. Inget konstigt så långt, men Jeff är ingen pajas som livnär sig på att skoja med folk. Jeff jobbar som barnprogramledare och är i programmen sitt alter ego Mr. Pickles. Bland barnen är han en ikon med sina olika dockor. Han är alltid glad och vet hur man pratar med barn. Men så en dag slås hans värld i spillror. En av hans tvillingsöner dör i en bilkrasch och hans hustru behöver tid för sig själv själv för att komma över det och helt plötsligt är Jeff separerad, deprimerad och inte alls glad längre. Mr. Pickles måste dock vara glad för barnens skull. Jeffs pappa Seb som är chef för programmet och Jeffs syster Jill som gör alla dockorna oroar sig för Jeff och vad han kan tänkas ta sig till när han tvingas hålla inne alla sina känslor.

Vi får följa Jeff och se hur han försöker ta sig ur sin depression samtidigt som Seb försöker planera framåt. Kan han animera Mr. Pickles utifall Jeff helt bryter ihop? Är "Mr. Pickles on Ice" rätt väg att gå? Ja om du frågar Seb, nej om du frågar Jeff och kanske om du frågar Jill. Oavsett vem du frågar så har familjen och TV-programmet allvarliga problem. Frågan är bara om de går att lösa.

Jim Carrey är helt underbar i denna serie. Det är inga gummiansikten vi får utan här får han chansen att spela ut sin sorgliga sida och han gör det underbart bra. Säsongen består av tio halvtimmesavsnitt och man ser dem snabbt. Själv såg jag serien på två kvällar och man fastnar direkt i den. Att se en skådis i en helt annan roll än vi är vana vid kan antingen bli katastrof eller succé. Här är det definitivt det senare.

1. En fras som Jeff ofta använder som jag gillar är "Please don't use a bad word when you can use a good word".

2. Slutet på säsongen var som gjort för ytterligare en säsong och så blir det. Säsong två kommer få premiär någon gång hösten 2019.

3. Alla inledningarna i avsnitten ser olika ut. Texten klipps ut ur olika pysselmaterial. Fyndigt!