Nu är det slut igen eller?

2016-comebacken av en de viktigaste tv-serierna i mitt liv beskrev jag som "knepigt självmedveten" i min recension. Den sex avsnitt långa tionde "eventsäsongen" hann kanske aldrig riktigt återskapa känslan serien hade under sina guldår under 90-talet. Den elfte och förmodat sista omgången har tio avsnitt och lyckas bättre med att hitta känslan och runda av på ett snyggt sätt. Om det nu är det sista vi sett av serien.

Säsongen har ett arv från sin närmaste föregångare, det vill säga fortsättningen på de två avsnitt i seriens "mytologi"-story som inledde och avslutade de sex avsnitten. Samma sak är det här, fortsättningen "My Struggle III" och "My Struggle IV" inleder och avslutar både säsongen och serien. Däremellan är det ganska typiska "The X-Files"-avsnitt av "Monster of the Week"-snitt, med vissa påminnelser om den övergripande storyn. Kanske allra mest i avsnitt 5, "Ghouli", där Mulder (David Duchovny) och Scullys (Gillian Anderson) son William (Miles Robbins) figurerar, en person som har stor betydelse för allt som händer i säsongens final.

På den gamla goda tiden var teknik som spårat ur ett vanligt återkommande tema och här finns det två avsnitt som landar i den världen. I avsnitt 2, "This", återser vi seriens Ramones-fan #1, The Lone Gunman-medlemmen Richard Langly (Dean Haglund ) om än i digitalt format, och i det knepigt betitlade sjunde avsnittet "Rm9sbG93ZXJz" får modern AI-teknik en känga. Avsnittet är surrealistiskt och får ses som ett framfantiserat "Twilight Zone"-avsnitt mer än ett traditionellt avsnitt. Och apropå "Twilight Zone" så finns plötsligt Mulders favoritavsnitt i serien inte längre när Mandelaeffekten hamnar i fokus i avsnitt 4 "The Lost Art of Forehead Sweat". Där introduceras vi till Reginald Murgatroid (Brian Huskey ) som "alltid" varit en del av teamet. Detta är omgångens roligaste och knäppaste avsnitt.

När det gäller konklusionen på det hela så är det ett ganska intensivt avsnitt som skiljer sig en del från seriens allmänna ton. Det betyder att serien släpper sargen och kör ända in i kaklet, för att kombinera två sportmetaforer. Lite oväntat, men effektivt om serien nu går i mål helt och hållet. För mig fungerar det ganska bra. Det är alltid svårt när serier ska få sina definitiva slut. Det blir inte som man tänkt sig, men det blir ändå ganska bra. Och det är en fullt fungerande sammanfattning av denna säsong. Ganska bra med en avsevärt mer närvarande känsla och en del riktigt bra avsnitt. Det fungerar för mig.

Det är oväntat frikostigt med extramaterial och om man ska sammanfatta det på något vis så handlar det mycket om då och nu. Dels i betydelsen att seriens hela 25 år långa karriär hamnar i fokus och dels hur många reflekterar på vilka de var och vilka de är nu. I "A Conversation on the Fox Lot" sitter David Duchovny och Gillian Anderson och reflekterar över det de gjort under 25 år. Det är ett befriande samtal som är både roligt och ärligt. De diskuterar hur deras karaktärer förändrats och hur vissa detaljer förblir de samma trots att de själva och karaktärerna åldrats.

I inslaget "The Scully Effect" pratas det om hur karaktären Dana Scully blivit en förebild för många kvinnor på flera olika vis. Till exempel finns det siffror på antalet unga tjejer som valde en studieinriktning inom vetenskap tack vare Scully. Detta kallas just Scullyeffekten. Riktigt kul att ta del av.

"Solve for X" är en nästan timslång titt på hela säsongen ur manusperspektiv. Här får vi veta att "The X-Files" använde sig av en speciell kortteknik för att skriva manus och hur dessa förfinats och utvecklats genom åren. När vi sedan kommer in på de respektive avsnitten finns det mycket matnyttigt att ta med sig som fan av serien.

Det finns det även i den nästan lika långa tillbakablicken "Inplanted Memories: 25 Years of The X-Files" som får mig att vilja trycka på livets pausknapp och ägna i runda slängar sju dygn timme för timme och se om hela serien från start till mål igen. Så många minnen som poppar upp med storys och karaktärer som verkligen gjort avtryck. Underbart för ett fan!

Lite fristående från allt det andra finns ett klipp om säsongens gröna produktion med fokus på hållbarhet och återbruk, och slutligen, utöver några kommentarspår, finns det fem minuter med bloopers där det är oväntat många ocensurerade svordomar. Det känns väldigt märkligt att se Mulder och Scully säga "fuck", men det händer...

1. Är det då slut eller inte? Tja, seriens skapare Chris Carter säger diplomatiskt nog i någon av extramaterialsfilmerna att serien med Scully och Mulder tar slut här. Alltså lämnas en öppning till en fortsättning på något vis utan de klassiska huvudkaraktärerna.

2. I förra säsongen spelade Lauren Ambrose och Robbie Amell två yngre agenter som hade klara likheter med Mulder och Scully och jag trodde att stafettpinnen skulle gå vidare till dem, men de är bara flyktigt med i ett avsnitt så om det finns någon plan på att lämna över "The X-Files" till dem så har det absolut inte etablerats.

3. David Duchovny och Gillian Anderson säger i sin konversation bland extramaterialet att det borde göras en spin-off med sonen William i huvudrollen. Det skulle faktiskt kunna fungera.

ANDERS JAKOBSON (2018-12-15)