Tillbaka starkare än någonsin

"Fear the Walking Dead" är tillbaka i en fjärde säsong och vilken återkomst! Säsong fyra är starkare än någon av de tre tidigare och mycket av det beror på att man under säsongens gång plockar bort flera av originalkaraktärerna och ska vi vara riktigt ärliga är det de som gjort de tidigare säsongerna svaga. Nu plockas några bort (vilka tänker jag inte avslöja) och några nya bra tas in. Största namnet är Lennie James som Morgan som vi känner igen från "The Walking Dead" och det gör väldigt stor skillnad. Till en början var jag mycket skeptisk till att Morgan skulle dyka upp här. Jag gillade inte honom i "The Walking Dead", men här lever han upp och även om han är lika präktig här så känns han ändå mer "normal" om man får säga så. Vi ser även Garret Dillahunt som John, Jenna Elfman som June och Maggie Grace som Al. Alla tre får stora roller som påverkar händelser i serien och de gör alla serien bättre.

Det som mer förändrats under den här säsongen jämfört med de tidigare förutom lite nya ansikten är att det händer saker hela tiden. Det känns som om man haft en röd tråd genom hela säsongen och vi hoppar en hel del i nutid och dåtid och de olika ödena pusslas ihop allt eftersom. Jag gillar upplägget. Det känns lite som "The Walking Dead" gjorde när den var som bäst. Det finns dock lite saker att klaga på. Folk har fortfarande en förmåga att offra sig för andra på ett sådär löjligt sätt när de egentligen inte behöver det. Tanken är nog att man ska tycka synd om den och att det ska bli spännande, men jag blir bara irriterad och tycker folk är dumma i huvudet.

Jag retar mig även på själva upplösningen. Eller rättare sagt det stora avgörandet i sista avsnittet. Jag vill inte gå närmare in på exakt vad det är men ni kommer förstå. Här blir det sådär äckligt amerikanskt så man bara vill kräkas. Ena stunden är folk i stort sett döda för att i nästa slakta zombies på löpande band för att sen vara nästan döda igen. Jag köper det inte och jag kan bara beklaga att man valt att gå den vägen. Men i stort är säsongen en succé och jag ser fram emot nästa säsong även om jag är lite tveksam till den riktning den verkar ta…

Extramaterialet är tyvärr inte lika imponerande som säsongen i sig. Det vi bjuds på är visserligen intressant men det är korta klipp och man hinner egentligen inte gå igenom saker så värst noga vilket är trist. Vi får se lite bakom kulisserna för varje avsnitt men jag hade föredragit en längre dokumentär om hela serien. Och speciellt intressant hade det varit med längre inslag om kläder, rekvisita och specialeffekterna. Nu känns det bara stressat.

1. Morgan fungerar förvånansvärt bra här. Jag tycker dock synd om hans ben…

2. Bensin verkar de ha gott om…ibland. Den tar oftast bara slut när serien kräver lite spänning.

3. Säsong fem kommer under 2019.