Övernaturliga barn i snygg miljö

Plötsligt en dag, utan att någon vet varför, utbryter en sjukdom som tar död på världens barn. De som överlever sjukdomen lämnas med speciella förmågor, vissa mer farliga än andra. De farligaste, som kategoriseras inom färgerna röd och orange, dödas på fläcken medan de andra samlas i fångläger. Rubys (Amandla Stenberg) krafter att kontrollera andra gör henne orange, men hon använder krafterna till att framstå som grön, den minst farliga färgen. En dag på fånglägret inser vakterna misstaget och Ruby tvingas fly med hjälp av läkaren Cate (Mandy Moore). Väl ute inser hon att det inte är säkert att lita på någon vuxen och flyr med Liam (Harris Dickinson), Chubs (Skylan Brooks) och Zu (Miya Cech), tre andra barn hon springer in i.

I sökandet efter en fristad där de inte längre behöver fly blir Ruby, Liam, Chubs och Zu allt tajtare. De bildar en egen liten familj och håller ihop genom allt. När de till slut hittar fristaden börjar dock familjen falla samman. Ruby träffar Clancy (Patrick Gibson), den enda andra oranga hon träffat, och deras likheter gör att de kommer varandra nära. Denna närhet skapar avundsjuka hos Liam. Samtidigt blir Chubs allt mer misstänksam mot fristaden då den dag för dag blir allt mer lik fånglägren.

"The Darkest Minds" är en film som skildrar en ung kvinnas resa från en osäker tjej utan mycket till egen röst till en kvinna som står upp för sig själv och andra. Den är väldigt snyggt uppbyggd för att visa denna utveckling och Amandla Stenberg gör en fenomenal rolltolkning. Just castingen är fantastisk. Samtliga skådespelare tar fram det bästa i sina karaktärer och gör dem väldigt trovärdiga. Mot slutet av filmen är vi helt inne i relationen mellan Ruby och Liam och jag vill bara se mer.

En annan sak värd att nämna är miljöerna. Trots att filmen utspelar sig i en utopisk värld är det otroligt vackra miljöer som fångas perfekt av kameran. Varje bild är snyggt genomtänkt och skapar en annan nyans av en story vi sett så ofta.

Likt så många andra filmer inom genren "populär ungdomsbok som görs om till film" känns det som att något saknas. Som att jag missar något genom att inte läsa boken. Missförstå mig rätt här nu, filmskaparna har gjort helt rätt i vad som tagits med för att föra fram storyn. Man hänger med hela tiden och förstår både vad som händer och karaktärernas reaktioner. Trots det, i en så pass avancerad värld och historia, känns filmformatet något stressat. Som att både vi och karaktärerna slängs in på en resa utan att få reflektera över det. Därför hade jag önskat att man tog sig tiden att stanna till lite och visa mer. Det hade inte gjort något om filmen var en halvtimme längre.

Överlag är alltså "The Darkest Minds" en intressant historia och en bra gjord film, även om den gärna hade fått varit lite längre med lite mer fördjupning i historien. Dock är den ett måste för de som normalt älskar denna genre. Om inte annat så är den en fantastisk marknadsföring för att köpa boken.

En av de bästa sakerna med denna blu-ray är dess rika extramaterial. Här finns allt från kommentarspår, gag reel och bakom kameran. Vi får inte bara en inblick i det vanliga arbetet som brukar visas, vi får även se regissören Jennifers fantastiska bilder från storyboarden. Min personliga favorit är den lilla film som var Jennifers sätt att sälja in vad hon ville göra med manuset. Dock är det bra att vänta med detta till efter man sett filmen få det innehåller en hel del spoilers.

1. Det här är första gången regissören Jennifer Yuh Nelson jobbar med live action. Tidigare är hon kanske mest känd för sitt jobb med "Kung Fu Panda".

2. Det finns en scen i filmen där Liam ger Ruby ett par nya sockor. Scenen skulle egentligen strykas, men då den var en fanfavorit fick den till slut vara kvar.

3. Filmen är producerad av samma producerat som tidigare gett oss den populära serien "Stranger Things"