Ray Donovan, överlevaren

Sjätte säsongen är här och som alla förstår betyder det att Ray överlever hoppet från hustaket ner i floden nedanför. Men inte på egen hand. En polis som råkar befinna sig på platsen räddar honom och får en vänsterkrok i nyllet som tack för besväret. Men Ray och Sean, som polisen, heter blir vänner och börjar umgås. Men som vi som sett de tidigare säsongerna vet att går inget lätt för Ray. Samtidigt som han försöker komma över Abbys död, att Conor tagit värvning och samtidigt försöka vara en fadersfigur för Bridget som egentligen inte vill ha med honom att göra blir han nu även indragen i borgmästarvalet i New York där han agerar livvakt och allt i allo åt Samantha Winslow som spelas underbart av Susan Sarandon.

Detta är grunden i säsongen och man har lyckats väldigt bra med att hålla ihop säsongen. Den känns verkligen som en enda väldigt lång film. Men vi får naturligtvis återse andra bekanta ansikten också. Pappa Mick hittar naturligtvis på saker och ställer till det för sina söner. Jag tror att han innerst inne bryr sig väldigt mycket om sina söner men när det blir på hans bekostnad är det inte lika säkert att han väljer deras välbefinnande i första hand. Daryll försöker slå sig in som regissör och Bundy kämpar för att få umgås med sin dotter. Och sist har vi Terry som nu bestämt sig för att han vill boxas igen. Men inte den vanliga typen av boxning utan mer streetfighting utan handskar…

Säsongen gick fort att se. Jag tror jag såg alla avsnitten under tre, fyra dagar och längtar redan efter säsong sju som man tillkännagett ska komma. Förutom att manuset är riktigt bra är även castingen en stor del av succén. Liev Schreiber är perfekt som Ray men även Eddie Marsan och Dash Mihok är riktigt bra som Terry och Buncy. Eller, ja resten är även bra de också men just dessa tre är de mest framträdande karaktärerna i serien och man har lyckats väldigt bra med castingen. Den här säsongen har man dessutom flyttat delar av handlingen till New York vilket gett serien en liten boost. Me like!

1. Jag saknar Avi…

2. Lena dyker upp även i den här säsongen och jag gillar henne och skulle gärna se ännu mer av henne.

3. Han får ganska mycket stryk i den här säsongen, vår käre Ray…