(Mar)drömmen i en romantisk komedi

Jag är inget stort fan av amerikanska kärlekskomedier. De är ofta förutsägbara, fulla av klyschor och slutar alltid på samma sätt, det vill säga att pojken och flickan får varandra efter lite kämpande. Natalie i "Isn’t it romantic?" känner precis likadant. Hon har redan från tidig ålder fått höra från sin mamma att livet är ingen "Pretty Woman"-film, inte för flickor som Natalie. Detta präntas in i Natalie och sitter kvar även när hon som vuxen jobbar som arkitekt. Hon är osäker och misstas ofta för någon som hämtar kaffe i stället för någon som är duktig på att rita hus.

Men så en dag när hon blir rånad slår hon i huvudet och tuppar av. När hon vaknar befinner hon sig i en romantisk komedi och allt är sådär underbart som hon hatar. Männen faller för henne, hon bor fint, alla på jobbet förutom den enda kvinnliga kollegan som hatar henne (alla vet ju att det är så i romantiska komedier) är trevliga och förstående. Frågan är nu bara, hur ska hon komma ur detta?

I grund och botten är "Isn’t it romantic?" just en romantisk komedi men jag kan faktiskt inte låta bli att gilla den. Mycket för att man driver med just det som jag inte gillar med den här typen av filmer. Man målar upp det precis som det är. Överdrivet och ologiskt och man sätter Natalie som hatar detta och nu måste ta sig ur det. Det är som gjort för dråpliga situationer och man lyckas faktiskt göra det med en hel del finess.

1. Jag gillar hur Natalie inte kan svära då filmen är barntillåten. Varje gång hon försöker är det något som piper.

2. Man lyckas fånga många av de saker jag tycker är fåniga med romantiska komedier.

3. Rebel Wilson är riktigt bra som Natalie.