II speglar IV men blir ändå en egen film

"Creed" var en riktigt bra fortsättning på "Rocky"-sagan som tog filmserien vidare genom att både spegla den första "Rocky"-filmen och samtidigt hitta något eget när Adonis "Donnie" Johnson (Michael B. Jordan) förvaltade sitt arv från den fader han aldrig hann träffa - Apollo Creed - med hjälp av en fadersfigur han inte visste fanns där för honom - Rocky Balboa (Sylvester Stallone). Det var givetvis som gjort för att spinna vidare med fler historier, speciellt som den första filmen blev otroligt väl mottagen. Och nu går sagan vidare genom att spegla "Rocky IV".

Ja, ni som kan er Rocky-historik minns fajten mellan Apollo Creed och den sovjetiska maskinen Ivan Drago (Dolph Lundgren) som slutade med att Apollo dog, men där Rocky klev in och tog revansch genom att old school-träna i snöyran och sedan dra på sig Apollos gamla shorts och besegra Drago på ryssens hemmaplan. "Creed II" har en liknande berättelse, vilket är både fiffigt och lite enkelt på samma gång.

I inledningen av filmen tar Adonis Creed, som han kallar sig nu, en mästartitel och kan nu sälla sig till raden av historiska boxare, däribland Apollo och Rocky. Creed är på en bra plats i livet och han tar mod till sig att fria till sin Bianca (Tessa Thompson) och de flyttar från Philadelphia till Los Angeles för att hon ska komma närmare de musikproducenter hon vill jobba med. Men flytten blir även starten på ett familjeliv då Bianca blir gravid.

Parallellt med detta har vi fått stifta bekantskap med Ivan Drago och hans son Viktor (Florian Munteanu) som gått i sin pappas fotspår. Mellan raderna förstår vi att det inte varit lätt för Drago efter den svidande förlusten 30 år tidigare. Namnet har dragits i smutsen, frun Ludmilla (Brigitte Nielsen) har övergett både honom och sonen, men tack vare Viktors framgångar på hemmaplan finns det en möjlighet till upprättelse - om en ny match mellan Creed och Drago kan bli av. Därför försöker promotorn Buddy Marcelle (Russell Hornsby) sätta upp denna matchernas match.

Rocky avråder sin adept och det leder till en bristning mellan dem och Creed ger sig in i matchen utan att riktigt veta vad som väntar. Priset blir mycket dyrt.

Minns man "Rocky IV" är det inte svårt att lista ut narrativet i den här filmen och det är det som jag tycker är lite enkelt. Det är samma film igen, inklusive mäktigt träningsmontage med old school-metoder. Men samtidigt är det sin egen film och till skillnad från "Rocky IV" läggs det lite krut på att ge familjen Drago lite mer nyanser än att bara vara någon sorts programmerad muskelmaskin. Temat om fäder och söner återkommer i flera olika tappningar, inte minst när Rocky funderar över sin obefintliga kontakt med sonen Robert och i förlängningen det barnbarn han aldrig träffat.

Träningspartierna är inspirerande. Man blir riktigt sugen på att ta ut sig fullständigt i något svettigt gym. Boxningsscenerna är otroligt välgjorda, men det är som alltid dramat som är det intressanta med filmerna i den här serien. Och det är bra, trots likheterna med en nästan 35 år gammal förlaga.

En kvartslång bakomfilm avhandlar arvet från Rocky och leds av ingen annan än Dolph Lundgren. Lite skoj, faktiskt. Väldigt lite i den här filmen är plockat från "Creed" och "Creed II". I stället är det bilder från de fyra första "Rocky"-filmerna som bildsätter berättelsen. En rätt trevlig kvart tycker jag.

1. Blir det en tredje film? Ja, det är väl ingen högoddsare direkt, men än så länge har inget annonserats.

2. Däremot har Sylvester Stallone sagt att han gjort sin sista insats som Rocky. Sortin är inte speciellt märkvärdig med undantag för några väl valda repliker. Jag tycker att Sly kan fortsätta vara Rocky även i kommande filmer, men med mindre utrymme.

3. Ryan Coogler regisserade den första filmen och hade tänkt göra en Creed-trilogi, men i och med "Black Panther" fick han kliva av denna film och det är i stället Steven Caple Jr. som tagit över med ett lyckat resultat. Det är oklart om filmen följer Cooglers planerade trilogi eller inte.

ANDERS JAKOBSON (2019-04-09)