En film om två stjärnors fall

Oliver Hardy och Stan Laurel är mer kända här i Sverige som Helan & Halvan. Jag har inte forskat i varför de kallades så här men gissar att det har med deras utseende att göra. Att Halvan (Laurel) är hälften så stor som Helan (Hardy) typ. Laurel och Hardy hade sin storhetsperiod under 20, 30 och 40-talet. De gjorde över 100 filmer allt som allt och var omåttligt populära. Om detta får vi dock inte veta speciellt mycket i filmen. Här får vi i stället se hur de gör en sista liveturné i Europa för att samla in pengar till en film, en satir på Robin Hood.

Karriären dalar och med den även relationen mellan Laurel och Hardy. Laurel driver på och lever för sitt skrivande och sina framträdanden medan Hardy dras med sviktande hälsa och för sitt eget bästa egentligen borde gå i pension. Filmen som är rätt deprimerande lyckas fånga deras öden på ett riktigt bra sätt och jag gillar den. Den saknar action och det är långt ifrån en komedi men det var heller aldrig meningen. Den berättar om en duo som tog världen med storm och som under deras storhetstid var det största som fanns inom sin genre men som på slutet hade svårt att ens få till ett möte med filmbolagsdirektörer.

En sak som jag slogs av när jag såg filmen var vilken otroligt annorlunda syn man hade på humor på deras tid. I dag hade deras shower inte dragit någon stor publik, det törs jag lova, men under 20, 30 och 40-talet var detta det man skrattade åt. Jag skrattade inte åt "Helan & Halvan", men jag gillade den skarpt. Möjligen hade det varit en fördel att se lite filmer eller klipp från deras storhetstid innan man ser filmen i och med att man skippar denna del av deras historia helt här.

1. Både Steve Coogan och John C. Reilly gör rollerna som Laurel och Hardy riktigt bra. Reilly är dessutom riktigt lik Hardy.

2. En massa historiska misstag har smugit sig in i filmen. Bland annat säger Hardys ryska fru att St Peterburg är en trevlig stad. Problemet är bara att staden hette Leningrad fram till 1991.

3. Helan & Halvan fanns ett tag som serietidning.