Vicepresidenten med mer makt än andra

Jag har en gammal bekant som är expert på amerikansk politik, så till den imponerande grad att han med jämna mellanrum - och speciellt i valtider - syns i morgon-tv-soffor. När denna bekant postade på Facebook att han skulle se "Vice" på bio minns jag att jag tänkte att det måste vara rena godiset för både sinne och själ. Kanske så där som jag känner när det handlar om filmer med musiktema.

"Vice" är ett drama om den amerikanska veteranpolitikern Dick Cheney som i närmare 40 år verkade inom politiken, med de avslutande åren som vice-president till George W. Bush som kronan på verket. I ärlighetens namn visste jag inte speciellt mycket om Cheney innan filmen, framför allt inte att han var så inflytelserik i sin vicepresidentroll som filmen ger intryck av. Här framställs Bush (fint spelad av Sam Rockwell) som en velig amatör som Cheney kan lirka runt sitt finger och tack vare sin erfarenhet snika åt sig viktiga beslutsområden, i stället för att vara medkandidaten utan funktion så som det brukar vara med vicepresidenten.

Det är Christian Bale som genomgått en metamorfos genom att raka skallen, gå upp ett tjugotal kilon i vikt, träna fram en bred nacke och framför allt studera förebilden in i minsta gest och ton som spelar Dick Cheney under hela den politiska karriären och lite mer. Vi har sett Bale fysiskt förvandlas till utmärglade missbrukare och superdeffade läderlappar tidigare, men det här utseendet är nytt och det fungerar.

Cheney hade ordentliga alkoholproblem i sin ungdom och det var bara rena turen att frun Lynne (Amy Adams) inte packade sina väskor och drog. I stället började hon ställa krav och Cheney skärpte sig och blickade mot politiken. Imponerad av Donald Rumsfeld (Steve Carell) hamnade han så småningom i dennes stab och ett par år in karriären blev han stabschef för president Gerald Ford.

Något sådant hade jag ingen aning om. Större delen av filmen handlar om tiden i Bushadministrationen och den tuffa utrikespolitik som Cheney var ytterst delaktig i under the War on Terror. Det är lite komplicerat att hänga med i svängarna, men filmen vittnar om att Cheney varit inblandad i rätt många förfärliga saker samtidigt som personskildringen i sig är rätt underhållande. Cheney framstår som lite av en skön figur i sin väljästa persona. Bale gör en imponerande insats som gav honom en Golden Globe-vinst och en Oscarsnominering.

För manus och regi hittar vi Adam McKay som vi framför allt känner igen från en rad renodlade komedier med Will Ferrell i spetsen, men hans senaste film var det komplicerade ekonomidramat "The Big Short" (där bland annat Bale och Carell var med) och steget till "Vice" är kort och naturligt. Jag gillar att en förhållandevis nischad filmskapare utmanar sig själv med den här typen av tunga filmer med ett litet ben kvar i komedifacket.

Jag är dock för oinsatt i amerikansk politik och/eller inte mottaglig nog för informationen i filmen för att bli golvad, men jag tycker att den är underhållande och imponeras och roas av Bale, Carell och Rockwell i sina gestaltningar av verkliga politiska figurer.

1. Filmen har ett lite komiskt anslag som emellanåt ger en lustig fräschör till filmen. Bland annat dyker det upp en falsk prolog och eftertexter redan efter dryga 40 minuter.

2. Dick Cheney fick fem hjärtinfarkter mellan 1978 och 2010 och två år efter den sista genomgick han en hjärttransplantation. Christian Bale studerade sätt att förebygga hjärtinfarkter som en del av sin process och kunde hjälpa till att rädda Adam McKays liv när denna fick en hjärtinfarkt under postproduktionen.

3. Av åtta Oscarsnomineringar blev det endast en vinst för Best Achievement in Makeup and Hairstyling, vilket även var den kategori som svenska "Gräns" var nominerad i.

ANDERS JAKOBSON (2019-05-27)