Färgsprakande färglöst

Emellanåt grämer det mig att jag inte har något bra svenskt ord som översättning till engelskans quirky. Google Translate tycker att "knäpp/a" är en korrekt översättning, men det är inte helt rätt enligt mig. Quirky har ett lager av charm som inte riktigt ryms i den svenska tolkningen. Nåväl. Strunt samma.

"Unicorn Store" är en quirky film om en quirky ung kvinna spelad av Brie Larson. Larson står även för regin av filmen. Det är hennes debut i den rollen, och det är ju på sitt sätt roligt. I ett inledande montage av fejkade hemmafilmer från 1990 och framåt får vi reda på att hennes karaktär Kit har varit ett ensambarn med en vild fantasi med färger, glitter och enhörningar som bästa vänner. Steget till att bli en aspirerande konstnär med ungefär samma innehåll är inte långt, men dessvärre går karriären i kras och Kit får flytta hem till sina grönkålsknaprande föräldrar (Joan Cusack och Bradley Whitford).

Efter att ha tjurat i soffan en stund rycker Kit upp sig och får jobb som kontorsvikarie på en reklambyrå. Hon får även mystiska brev adresserade till sig som visar sig ska vara skickade av The Salesman (Samuel L. Jackson) som har en affär där hon kan få vad hon än vill. Kit vill uppfylla sin barndomsdröm om att ha en egen enhörning och det ska inte vara några problem, menar The Salesman, bara hon uppfyller en rad med olika krav.

Vi pausar lite här: "Unicorn Store" är alltså en dramakomedi med en del fantasifulla inslag. Den är dessutom fylld av en rad bra skådespelare och det är även som sagt Larsons regidebut, vilken hon fixar på ett fullt godkänt sätt. Det är många bra förutsättningar som liksom ligger uppradade här, men det landar tyvärr i en rätt märklig slutprodukt som inte riktigt verkar veta vad den vill säga. I grova drag kan man säga att filmen handlar om det eviga temat om att växa upp och få lite closure kring olika delar i sitt liv, och det är sådan typ av "resa" Kit går igenom när hon uppfyller säljarens krav.

Men det blir mest luddigt och konstigt på ett jobbigt sätt. Det hade definitivt gått att skruva till filmen ytterligare för att verkligen överdriva den magiska aspekten av storyn. Det hade även gått att göra filmen avsevärt mer dramatisk och mörk och grävt i ämnen som depression och vanföreställningar. Men så "roligt" ska vi inte ha det och i stället landar "Unicorn Store" i en färgsprakande men samtidigt färglös film.

Synd. Jag hade rätt stora förhoppningar på filmen. På plussidan tycker jag ändå att det känns som att Brie Larson har gjort vad hon kunnat med manuset och gjort det bra, så det ska helt klart bli spännande att se vad hon får till när hon har något bättre att jobba med.

1. Fem år innan filmen gjordes gick Brie Larson på en audition utan att få rollen. Men sen fick hon erbjudande om att regissera den - och huvudrollen...

2. Kul förstås att se Larson och Samuel L. Jackson tillsammans eftersom de har väldigt mycket speltid mot varandra i "Captain Marvel".

3. Joan Cusack och Bradley Whitford är två personliga favoriter och jag gillar verkligen deras karaktärer här. Jag hade lätt sett en spin-off med dem!