Tomgång när säsongen inte levererar

Från slutklämmen på min recension av säsong 4: "Självklart sätter finalscenen på säsongen förutsättningarna för den femte omgången som introducerar en helt ny och viktig karaktär. Det gör mig peppad inför fortsättningen."

Den nya karaktären är Nora West-Allen (Jessica Parker Kennedy), det vill säga den dotter Barry Allen (Grant Gustin) och Iris West-Allen (Candice Patton) kommer att få i framtiden. Men nu är hon vuxen och har kommit hit från framtiden, och är det något vi har lärt oss av fyra säsonger "The Flash" hittills så är det att tidsresor aldrig är en bra idé. Hur glad Barry än över att få se en dotter han inte... eh, visste om, ju snabbare vill han skicka henne tillbaka till sin egen tid. Men Nora är där av en anledning. I framtiden är Barry en försvunnen legend som Nora inte har några egna minnen av. Självklart är hon en speedster, känd under namnet XS, och tråkigt för Iris så har hon ingen vidare relation med sin mamma i framtiden. Men det går ju att ändra på, precis som Nora hoppas kunna förhindra Barrys försvinnande på något vis.

En metamänniskomördare, Cicada (Chris Klein) blir säsongens största skurk. Han hatar verkligen metamänniskor och mördar helt utan pardon. Det är tydligt att han på något vis har något att göra med The Flashs framtida försvinnande och det blir en svår kamp för Team Flash att slåss mot honom. Caitlin Snow/Killer Frost (Danielle Panabaker), Cisco Ramon/Vibe (Carlos Valdes) och Ralph Dibny/The Elongated Man (Hartley Sawyer) gör sitt bästa, men behöver givetvis en Wells (Tom Cavanagh) vid sin sida för att bli fullständiga. En ny sådan plockas hem från Jord-221 och bär det fullständiga namnet Harrison Sherloque Wells och är en kanadensisk detektiv med en bra slutledningsförmåga, knivskarpt tänkande, men inte den typen av teknologiskt kunnande som tidigare Wells haft i serien. Smart, för då blir det en ny karaktär och Tom Cavanagh får utöka sitt register ytterligare.

Det är Sherloque som börjar ana ugglor i mossen kring Nora. Hon döljer något och hennes hemlighet är att hon i framtiden samarbeta med Eobard Thawne/Reverse Flash (Cavanagh IGEN!) och det är ju ingenting hon av förklarliga skäl inte vill skylta med. Vad är egentligen Noras planer? Vad är Thawnes planer och hur länge ska hemligheten förbli en sådan?

Jag skrev sist att jag blev peppad inför fortsättningen. Tyvärr blir jag inte så peppad av den när den pågår. Säsong 5 är avsevärt sämre än sin föregångare som inom seriens ramar var en av de bästa. Ett stort problem är upplägget med 22 avsnitt som helt enkelt blir för utdraget för att man ska känna sig tillräckligt engagerad hela tiden. När huvudstoryn i säsongen inte levererar och dessvärre bara blir mindre och mindre intressant ju längre det går är det väldigt svårt att känna någon starkare kärlek för serien. Stundtals blixtrar (hehe!) det till och det är samma höga klass som tidigare, men sett i helheten går "The Flash" på tomgång i sin femte säsong.

Som vanligt slutar allting med att sätta upp lite förutsättningar för nästa omgång. Eventuellt ruskas det om lite i karaktärsstallet, men framför allt kan säsong 6 leda till en del avgörande förändringar i hela Arrowverse. Det är kanske det som behövs. Helst skulle jag vilja att CW gick ifrån det mossiga upplägget med evighetslånga säsonger. HBO, Netflix och andra aktörer har visat att upplägget med 10-13 avsnitt är avsevärt bättre. Kanske dags för CW att rulla in på det spåret?

Utgåvan rymmer crossover-äventyret med "Arrow" och "Supergirl" - "Elseworlds" - samt bakomfilmen till denna crossover. Läs mer i denna recension.

Precis som på förra säsongsboxen finns det en gemensam titt på DC TV:s Comic-Con-paneler inför säsongen. Det är en "best of" från panelerna till "Arrowverse"-serierna och "Black Lightning". Det är inte överdrivet kul att se dessa då det är rätt lika från år till år och dessutom måttligt intressanta att se när säsongen ligger i det förflutna.

Extramaterialet rymmer även en specialtitt på Killer Frost som gått från att ha varit en skurk till hjälte på sitt eget sätt. Så är det inte riktigt i den tecknade världen. Karaktären har inte ordet "killer" i sitt namn för inte... En bra djupdykning.

"Villains: Modes of Persuasion" är en ambitiös och välproducerad dokumentär om skurkar i DC:s universum exemplifierade av "Arrowverse"-serierna, "Gotham" och "Krypton". Om man inte följer samtliga serier kan det här bli ett spännande sätt att få en inblick i serierna via skurkarna. Det finns faktiskt många bra skurkgestaltningar. Dokumentären går djupare än så och analyserar skurkarnas motiv och unika egenskaper. En bra dokumentär som fungerar oavsett om man är totalt investerad i serierna eller inte.

Avslutningsvis finns det bortklippta scener och ett frikostigt block med bloopers, där varje svordom ersatts av en Shark King-bild. Kul!

1. Serien introducerar ett framtida slanguttryck, schway, som man väl kan säga har exakt samma funktion som "coolt". Det är dock märkligt hur snabbt det sätter sig!

2. Undrar vad Tom Cavenagh får göra för Wells-version nästa gång? Han gör ett par i den här säsongen.

3. Sedan seriens början har vi då och då sett en bild på en framtida tidningssida som berättar otrevligheter om The Flashs öde. I denna säsong ändras publiceringsdatumet på tidningen drastiskt och det är garanterat något som följs upp i nästa säsong.

ANDERS JAKOBSON (2019-12-11)