När katten och råttan blev vänner

Säsong två startar bara sekunder efter att säsong ett slutade och Eve och Villanelle är tillbaka där vi lämnade dem. Villanelle knivstucken av Eve men försvunnen. Nu gäller det för Eve att försvinna fortast möjligt då även hon är ett jagat byte. Till en början oroar sig Eve för att hon dödat Villanelle men snart inser hon att Villanelle i högsta grad lever och fortfarande mördar folk. Dock verkar det ha dykt upp en ny spelare, en som också hon mördar folk men i motsats till Villanelle utför Ghost, som de kallar henne, sina mord i det tysta och gör allt hon kan för att det ska se ut som olyckor. En bisarr tävling om Eves uppmärksamhet börjar…

Men trots att Eve nu har två mördare att jaga är hon lika besatt av Villanelle som i första säsongen, fast på ett litet annat sätt. Hon är lika fascinerad av henne som hon är rädd för henne och detta leder till att de två får en helt annan relation i den här säsongen. Både Sandra Oh och Jodie Corner är riktigt bra som Eve och Villanelle och i ärlighetens namn är det de som bär fram hela serien. Visst det finns andra karaktärer som jag inte vill vara utan men om någon av dessa två förvinner betyder det med största säkerhet slutet för serien.

Är det någon man kan klaga lite på så är det kanske att man inte riktigt tar vara på Ghost. Hon spelar visserligen en väldigt viktig roll i utvecklingen av relationen mellan Eve och Villanelle men figurerar annars mest i utkanten vilket är lite synd. Jag tycker nog att man kunnat låta henne spela en lite större roll. Hur som helst är säsong två lika bra som den första och jag njöt av alla de åtta avsnitten även denna gång.

1. En tredje säsong har redan fått okej och förväntas dyka upp under 2020.

2. Eves boss Carolyn Martens (Fiona Shaw) och hennes man Niko (Owen McDonnell) får mer plats här och det gillar jag.

3. Namnen på avsnittet är ett ord som någon säger i just det avsnittet.