Underhåller bra för stunden

2014 gjorde Netflix en deal med Adam Sandler och hans Happy Madison Productions om fyra filmer. Det här är nummer fem med Sandler i huvudrollen av totalt åtta Happy Madison-produktioner. Någon kan inte räkna, eller så har dealen förlängts... Strunt samma. Den här filmen hör till de bättre i dealen. Det är en sorts actionkomedi som både hyllar och parodierar Agatha Christie-doftande "whodunnit"-historier. Ett mord begås och alla närvarande är misstänkta. Ett klassiskt mordmysterium.

Innan vi hamnar där introduceras vi till huvudkaraktärerna Nick (Adam Sandler) och Audrey Spitz (Jennifer Aniston) från New York. Deras femtonde bröllopsdag närmar sig och hårfrisörskan Audrey hoppas fortfarande på den där Europaresan Nick lovade i bröllopspresent. Han är polis som för tredje gången misslyckats att bli utredare, något han inte riktigt är redo att berätta än, och som definitivt har en påverkan på hans ekonomi. Ett 50-dollars-presentkort är vad han tänker ge Audrey, men när hon fräser ifrån dagen innan säger han att han tänkt överraska henne med den efterlängtade resan. Hur Nicks ekonomi hanterar det får bli en fråga som filmen inte besvarar.

Planen är att åka turistbuss genom Europa men på flyget över kan Audrey inte sova och smyger in i första klass lyxiga baravdelning där hon stöter på svinrika gentlemannen Charles Cavendish (Luke Evans). Han berättar en förfärlig historia om hur hans ännu rikare farbror Malcolm Quince (Terence Stamp) knyckt Charles flickvän och dessutom bjudit in släkt och vänner till sin yacht. Charles erbjuder Spitzparet att följa med som hans gäster och efter att ha ställts inför turistbussens usla alternativ tackar de ja. En lyxresa på en fullt utrustad yacht lockar helt klart mer.

Väl ombord bland en brokig skara av olika typer av digniteter annonserar Malcolm att han ämnar skriva under ett nytt testamente där samtliga på plats stryks från eventuella arv förutom flickvännen Suzi (Shioli Kutsuna) som han anser är den enda som inte är ute efter hans pengar. Det betyder att Charles, Malcolms son Tobias (David Walliams), skådespelerskan Grace Ballard (Gemma Arterton), överste Ulenga (John Kani), maharajan Vikram Govindan (Adeel Akhtar), livvakten Sergei (Ólafur Darri Ólafsson) och racingföraren Juan Carlos Rivera (Luis Gerardo Méndez) - alla med kopplingar till Malcolm - blir utan pengar. Därför är samtliga misstänka när lampan släcks i rummet och någon sätter en dolk i Malcolms bröst i mörkret.

Nick får agera som den utredare han påstår sig vara och Audrey som läst alla mordmysterier som finns nedskrivna är också behjälplig i det omedelbara polisarbetet. Men när Interpol kopplas in blir även Spitzparet misstänkta och när fler och fler personer i skaran mördas blir de mer eller mindre jagade runt i Europa samtidigt som de själva försöker lösa mordmysteriet.

Det här är en kul film att knäppa igång när man har ett par timmar till övers och inte kräver så mycket mer än att bli underhållen och skratta lite. Precis som den förra Netflix-produktionen "The Week of" är filmen fri från de grövsta skämten och de vanligt förekommande Sandlerska urballningarna. Det är befriande och placerar filmen i ett traditionellt komedifack. Inget mästerverk, men en kul film för stunden.

1. Man kan säga att bollen läggs upp för en uppföljare som kan börja exakt där denna film slutar, men jag tror bara det är en glimten-i-ögat-passning till den genre filmen befinner sig i.

2. Redan 2012 pratades det om att Charlize Theron skulle göra filmen (sannolikt i Audrey-rollen) och även Adam Sandler, Colin Firth (sannolikt i Charles-rollen) och Emily Blunt (sannolikt i Grace-rollen) var knutna till filmen. Något år senare hade alla utom Sandler hoppat av. Theron är dock exekutiv producent till den.

3. Manuset är skrivet av James Vanderbilt som vanligtvis inte skriver inom komedifacket och för regin svarar Kyle Newacheck som bara verkar inom nämnda område.

ANDERS JAKOBSON (2019-06-21)