Håller definitivt i nytt format

Tv-serien "Macken" blev humorkollektivet Galenskaparna After Shaves stora folkliga genombrott. Den blev en oväntad succé för både skaparna och Sveriges television och lockade 3,6 miljoner tittare till det sjätte och avslutande avsnittet. Karaktärerna Roy (Anders Eriksson) och Roger (Jan Rippe) skrev in sig i den svenska humorhistorien och har levt vidare sedan dess i andra föreställningar och den tyvärr väldigt bedrövliga filmen, och många av seriens sånger har blivit riktiga klassiker.

I samband med att gruppens hemmaarena Lorensbergsteatern fyllde 100 år 2016, vilket även sammanföll med tv-seriens 30-årsjubileum, beslutade Claes Eriksson och hans ensemble att framföra tv-serien på scen i 100 föreställningar. Det blev till slut några fler. Jag var själv på plats i maj 2017 och såg den tajta tvåaktaren som komprimerat seriens sex avsnitt till en följsam föreställning där det var ett sanslöst tryck i bänkraderna. Det var nästan som att gå på en konsert då det jublades åt scenerna och sjöngs med i de välbekanta låtarna. En mäktig upplevelse.

En skillnad från 1986 är ju att två ensemblemedlemmar bytts ut. Peter Rangmar, i "Macken"-sammanhang mest känd som mannen med den vita Opeln, avled ju tragiskt 1997 och Kerstin Granlund slutade att vara med på scenen 2011. Dessa ersätts av Lasse Beischer och Charlott Strandberg. Beischer väljer att imitera Rangmars gestaltningar och framför allt hans tonläge medan Strandberg gör mer av en egen tolkning. Båda finner sig fint i den övriga ensemblen som utöver nämnda Eriksson x2 och Rippe består av Per Fritzell och Knut Agnred.

De flesta borde ju känna till "Macken" och dess handling. Bröderna Roy och Roger driver en verkstad och mack någonstans och har problem med en felparkerad Volvo 240 och en försvunnen vit Opel. Samtidigt ryktas det om att kommunen vill riva macken för att bygga en ny motorväg, men så länge kunderna kommer och går oroar sig inte bröderna för något sådant.

På ett fiffigt vis ryms tv-seriens tre olika lokaler på en och samma scen. Huvudsakligen är vi i själva verkstadsdelen medan ett kontorsrum rullas in från vänster och mackens butik åker upp ur golvet. Det är i dessa bonusmiljöer de flesta av seriens sånger framförs. Fritzell får glänsa i den hjärtskärande "Det är vattenpumpen, Gerd" och den musikaliskt skruvade "(The) Truck-driving song" och inte minst klassikern "Husvagn" där han lånat in en hel del kroppsspråk från sin karaktär Assarsson som inte är med i "Macken".

Det är ingen hemlighet att jag är ett Galenskaparna After Shave-fan sedan barnsben, och dessvärre har det gått så långt att jag överkonsumerat det mesta. Trots det sitter jag och blir helt och hållet road under de två timmar och en kvart föreställningen pågår. Minnena och stämningen från maj 2017 kommer tillbaka och det är ingen tvekan om att "Macken" är en av ensemblens stora höjdpunkter, då som nu.

Som bonus ska en skiva med "Macken Karaoke" ligga med. Jag skriver "ska" för i mitt exemplar låg DVD-versionen av den här föreställningen med i stället. Hoppas att det var en tillfällighet och att inte hela upplagan är felpaketerad...

1. 181 föreställningar hölls innan Roy's och Roger's bilservice stängde för gott. Några fler än 100!

2. Nästan allt i föreställningen känns manusbundet i meningen att det är precis som det levererades i tv-serien. Det stora undantaget är sekvensen med "Trumdåren", där Knut Agnred kommer in med en virveltrumma på magen och kryddar sitt nummer med diverse improvisationer och oväntade inslag som gör det svårt för Anders Eriksson att hålla masken. Galenskaparna After Shave har lagt upp många olika varianter av denna sketch på sin Facebook-sida.

3. Klippningen under vissa sångnummer är lite märklig. Det klipps in bilder på musikerna och publiken på ett lite småstressat vis. Det har visserligen vissa poänger, som att visa upp de duktiga musiker som Galenskaparna After Shave samarbetat med - i vissa fall under många, många år - och att visa hur publiken verkligen sjunger med i låtarna som om det vore en rockkonsert.

ANDERS JAKOBSON (2019-07-02)