De arktiska dagarna du minns

Med hyfsat jämna mellanrum kommer det filmer där en eller några få människor har blivit strandsatta till havs, på ett berg eller i någon annan obekväm miljö där det enbart handlar om en sak: överlevnad. Utan att tänka speciellt länge kan jag direkt hitta några filmer i arkivet som kretsar kring detta tema: "All is Lost", "The Mountain Between Us" eller varför inte "127 timmar"?

Just "Arctic" skulle man kunna beskriva som en blandning av de första två. När filmen inleds träffar vi Mads Mikkelsen i den arktiska kylan. Det ser ut som om han håller på och skottar lite, men när kameran zoomar ut ser vi att han skrivit ett gigantiskt ord i snön. SOS. Han, Overgård, är strandsatt i snötäckta landskap efter en flygplanskrasch. Vi inser snabbt att det gått en tid sedan kraschen och Overgård lever enbart på rå fisk och snö. Han har dock ett litet schema han verkar efter och går runt för att manuellt veva i gång en nödsignal så länge han orkar i hopp om att få kontakt.

Han kan inte tro sina ögon när en helikopter plötsligt dyker upp och ser honom. Men vädret är tufft och hårda kastbyar gör att helikoptern inte kan landa. I stället sker det otroliga: Helikoptern kraschar. Av den tvåhövdade besättningen överlever bara en svårt skadad kvinna. Overgård lappar ihop hennes sår men hon är knappt vid medvetande. Det finns dock några bra saker i helikopterspillrorna. En karta till exempel där Overgård ser var närmaste säsongsbemannade station finns. Det är en bra bit men det måste gå. Han ger sig av i den arktiska kylan med den skadade kvinnan i en pulka.

Trots att det är två personer i bild under merparten av filmen är det en soloshow för Mikkelsen. Å ena sidan gör han sin grej bra men å andra sidan tappar jag ganska snabbt intresset för filmen. Jag har liksom sett det här tidigare och formen är ganska given. För att sträcka ut storyn över 90+ minuter läggs det in osannolikt dramatiska vändningar som ska ruska om tittaren så att den inte somnar framför skärmen. Det är bara att sitta med checklistan och bocka av, tyvärr.

Om man inte överkonsumerat på den här typen av överlevnadsdramer kommer "Arctic" att fungera lysande. Den kanske till och med blir spännande. Men som ni förstått passerar den här filmen snabbt förbi för mig. Den är inte dålig men den har liksom inget nytt som faller utanför den givna mallen. Det skulle vara Mads Mikkelsens tydliga njutning när han knaprar i sig okokta snabbnudlar då.

1. Filmen fick en tio minuter lång stående ovation efter sin premiär under Cannesfestivalen 2018. Det är lite svårt för mig att förstå varför.

2. Regissör till filmen är São Paulo-födda Joe Penna som kom in i filmvärlden via YouTube. Detta är hans långfilmsdebut och på meritlistan finns bland annat en musikvideo till Avicii.

3. Overgård är sannolikt lika dansk som Mads Mikkelsen. Några av filmens få repliker sägs nämligen på danska.