Årets fightingrulle

Med vissa filmer är det inte handlingen som är intressant. Man radar bara upp skådespelarna så är det tydligt att det är en film man måste se. Är man ett actionfan år 2019 och inte går loss på den här listan så har man helt enkelt inte hängt med de senaste tio åren: Tony Jaa ("Ong Bak"), Iko Uwais ("The Raid - Uppgörelsen"), Tiger Chen ("Man of Tai Chi"), Scott Adkins (Boyka i "Undisputed"-serien), Michael Jai White ("Blood and Bones"), Dominiquie Vandenberg (före detta främlingslegionär och muay thai-fighter), JeeJa Yanin ("Zen/Chocolate"), Michael Bisping (före detta UFC-mästare, "xXx – Return of Xander Cage") och regisserat av Jesse V. Johnson, en välrenommerad stuntman som regisserat ett flertal Scott Adkins-rullar de senaste åren.

Ja ja, lite handling då: Jaa och Chen blir inhyrda att hjälpa till med fritagningen av några fångar i Thailand. White som leder uppdraget har dock en hemlig plan, då en av fångarna är terroristen Adkins som han är i maskopi med. Jaa och Chen lyckas precis fly undan Adkins gäng som bränner ner byn där fritagningen sker. Uwais, som bor i byn, överlever attacken och efter lite trassel går han ihop med Jaa och Chen i kampen för hämnd. Bry dig dock inte för mycket om detta, för storyn är ju som brukligt bara ett bräckligt ramverk på vilket man hänger spektakulära smockor och explosioner.

Att de huvudsakliga namnen däruppe gör sitt bästa är härligt, men även de namn jag inte kände till sen tidigare (till exempel Vandenberg och Bisping) är riktigt imponerande. Viktigt för mig är också att actionscenerna är välfilmade, gärna med hel- och halvbilder så man ser koreografin tydligt, utan snabba klipp och tighta närbilder. Johnson är som vanligt pålitlig när det gäller detta så vi riktigt kan njuta av ensemblens prestationer. Det är full fart från start, och alla skådisar får sin chans att briljera när fighterna och eldstriderna avlöser varandra. Frågan är ju bara om du har en popcornbunke stor nog för all action?

1. Tony Jaa och Michael Jai White spelade mot varandra i Jesse V. Johnsons "Skin Trade".

2. Scott Adkins och White spelade mot varandra i Johnsons "Accident Man".

3. Jag ser recensioner och kommentarer från folk som inte är fullt så imponerade av actionscenerna. Jag undrar vad de sett som är bättre i år, för det skulle jag vilja se.