Läs inte recensionen!

Hur får jag dig intresserad av en film utan att berätta nåt om den? Jag vill nämligen att du ser den, men utan att du har en aning om vad du ger dig in på. En del filmer är helt enkelt bäst så, som till exempel "District 9" för tio år sen. Kan du inte bara lita på att jag säger att den här skräckthrillern är helt bananas, och så går du och slår på den på Netflix nu?

Inte det, nej. Okej, då. Då berättar jag att det handlar om Charlotte (Allison Williams, "Girls") som återkommer till musikskolan Bachoff efter att ha tagit hand om sin dödssjuka mor i ett antal år. Förr var Charlotte skolans stolthet, men har nu blivit ersatt av Lizzie (Logan Browning, "Dear White People") som nu är stjärneleven som får all uppmärksamhet. I Shanghai deltar Charlotte i juryn för att välja vilken ung musiker som ska få en plats i skolan, och där möter hon Lizzie som visar sig vara ett stort fan av Charlotte. De båda går ut och festar, har sex med varandra och bestämmer sig för att ta en buss ut på den kinesiska landsbygden.

Okej, nu vill jag faktiskt inte säga mer. Du kanske kan ana lite vartåt historien barkar, men tro mig, du har ingen aning. Visst, man har ju sina gissningar och man kanske kan ana den generella riktningen det hela tar, men film är som bäst när det tar oväntade vändningar. Ibland går det som sagt helt bananas, speciellt mot slutet, och då sitter jag bara helt paff och skrattar eller förundras. Regissören och manusförfattaren Richard Shepard har mest olika TV-jobb bakom sig, men gjorde också en film som jag verkligen gillade: "The Matador" med Pierce Brosnan och Greg Kinnear, och jag kan faktiskt se lite likheter här. (Kanske dags för en omtitt där dessutom.)

Min första reaktion när "The Perfection" slutade var helt enkelt "wow". Jag gick in i den utan att veta någonting, och det var definitivt rätt val. Bland det bästa jag sett i år, utan tvekan. Och du borde inte ha läst så här långt innan du såg filmen.

1. Direkt efter filmens världspremiär på en filmfestival i Texas så köpte Netflix världsrättigheterna till filmen för någonstans strax under tio miljoner dollar.

2. Se för allt i världen inte trailern. Du får titta på postern.

3. Tjejerna tar en buss som går till Tongli och hamnar i ett snöigt bergsområde. Tongli ligger precis i utkanten av Shanghai, där finns varken berg eller vildmark, dessutom utspelar sig filmen på sommaren.

HENRIK ANDERSSON (2019-09-03)