Feministiska drottningar i vackert porträtt

Mary Stuart (Saoirse Ronan) återvänder till sitt hemland Skottland när hennes make, Frans II av Frankrike, dör. Där tar hon sin plats som Skottlands drottning, men det är inte tillräckligt. Hon är även född med rätten till den engelska kronan, vilket automatiskt gör henne till ett enormt hot mot Elisabeth I (Margot Robbie). Två kvinnor med rätten till samma tron står plötsligt mot varandra och trots att de vill liknande saker lyckas deras manliga rådgivare dra dem isär.

Den verkliga berättelsen om två drottningar som regerade varsitt kungarike, men stod som rivaler, visar sig vara perfekt att berätta i dag. I början av filmen vill de ganska liknande saker. Ingen av dem vill gifta sig för politiken och de vill ha fred mellan sina kungadömen. Tidigt i filmen får vi se hur Mary skickar ett brev till Elisabeth och erkänner henne som den rätta ledaren över England i utbyte mot att Elisabeth gör henne till tronföljare. Ett förslag som skulle göra att England och Skottland levde i fred med två drottningar som regenter, sida vid sida. Så lätt är det dock inte. De båda drottningarna har ett hov av män som inte är helt förtjusta i tanken på en kvinna som sin ledare, än mindre två. Medan Elisabeth får rådet att göra allt i sin makt för att se till så Mary inte får tronen, gör Mary allt för att sitt folk ska få leva i fred som de vill utan att någon talar om vem de ska vara.

Kärleken till sitt folk och hennes tro på att förena kungarikena gör att Mary till slut gifter sig och offrar sin egen frihet för att säkra en arvinge till tronen. Ett val som tvingar Elisabeth att agera och de hamnar allt längre ifrån varandra. Sakta får vi se två kvinnor brytas ned i sin kamp för det de tror på. Sin rätt att leva som det de föddes till. Det speglar världen i dag oerhört väl där en kvinna röstas bort som ledare över ett av världens största länder för att hon är kvinna. En värld där kvinnors rätt till sina egna kroppar diskuteras i ett rum fullt av män. Om filmen gjorts för tio år sedan hade den varit hälften så gripande.

Utöver en stark, feministisk berättelse är "Mary Queen of Scots" en estetiskt snygg film där varje bild är genomtänkt in i minsta detalj. Detta har skapats genom en stark regissör med klar vision och en fotograf med ett öga för detaljer. I början får vi exempelvis se ryggarna på Mary och Elisabeth när de går mot Marys avrättning. Det säger inte så mycket mer än att det visar på de båda kvinnornas status. I slutet får vi se deras ansikten och vi ser både kvinnornas känslor och den vägg samhället tvingat dem bakom. Resultatet blir oerhört effektfullt.

En stor eloge måste ges till Saoirse Ronan och Margot Robbie som båda gör fantastiska rollprestationer. Saoirse spelar en Mary som stundtals visar en enorm kärlek till sitt folk och de som är annorlunda och stundtals en stor drivkraft att få sin vilja igenom utan att andra ska tvinga henne. På andra sidan står Margot Robbie och spelar en Elisabeth som kämpar med en oerhörd osäkerhet som tar på hennes kropp. Deras starka porträtt ger liv åt de två drottningarna och visar oss scen efter scen hur världen kunnat se väldigt annorlunda ut om de från början fått möjligheten att regera på sitt eget sätt.

"Mary Queen of Scots" är en fin skildring av Englands och Skottlands historia som visar att vi trots allt inte kommit så långt i vår utveckling som vi kanske vill tro. Även om man inte ser sig själv som en feminist är det en fantastisk film att kolla på bara för det estetiska.

Vi får några korta klipp från bakom scenen, men de är inte så utförliga att de faktiskt ger någonting. Det sägs nästan samma sak i varje klipp och de leverar inte helt det som de faktiskt lovar.

Utöver klippen finns även möjligheten att se filmen med kommentarspår av regissören och kompositören. Det är lite intressant från början, men då båda dessa har ganska sövande röster blir det lite långtråkigt efter ett tag.

1. En sak man inte får missa i denna film är fantastiska David Tennant i rollen som John Knox. Han är lätt att missa bakom sitt gigantiska skägg och långa hår.

2. Scenen då Mary och Elisabeth träffas är första gången Saoirse och Margot träffades i karaktär. På så sätt har de lyckats skapa en väldigt känslomässig scen.

3. Det pratas fyra olika språk i filmen och det är väldigt upplyftande att se en film där det faktiskt pratas på det språk det borde. När Mary exempelvis pratar ensam med sina hovdamer är det ofta franska som pratas eftersom de träffades där.

EMMA ÅKERLIND (2019-09-26)