Extra allt blir lite mastigt ändå

35 Godzilla-filmer har gjorts sedan debuten 1954 påstår IMDB och denna är en direkt fortsättning på 2014-filmen "Godzilla" och den tredje filmen i en franchise kallad MonsterVerse där mellanfilmen är "Kong: Skull Island". Filmbolagen gillar sina "universum" och just den här går det ju bokstavligt talat att göra hur många som helst av. Det bevisar ju den där siffran som inleder denna recension.

"Godzilla - King of the Monsters" inleds på ett sätt som liknar "Batman v Superman: Dawn of Justice" (också det en franchisefilm från Warner...) nämligen genom att skildra människorna på marken mitt under föregående films förödelse. Här stiftar vi bekantskap med den fyrhövdade familjen Russell som just denna dag tappar ett huvud när barnet Andrew dör efter Godzillas frammarsch. Fem år senare är familjen splittrad. Pappa Mark (Kyle Chandler) fotograferar vargar i naturen medan mamma Emma (Vera Farmiga) jobbar för firman Monarch som håller koll på urdjur, eller titaner, likt Godzilla. Dottern Madison (Millie Bobby Brown) står mellan sina skilda föräldrar, men bor hos mamman. Emma har gjort klart ett kommunikationsmedel kallat ORCA som sänder en alfasignal till titanerna så att de håller sig lugna, något som behövs när Mothra dyker upp i sitt larvstadie.

Men precis då bryter sig en liten militäraktig styrka in sig på Monarch-faciliteten i Kina och snor åt sig både ORCA samt Emma och Madison. Styrkan leds av Överste Jonah Alan (Charles Dance) som har specifika planer för Emmas teknologi. Representanter för Monarch söker upp Mark som är helt ovetande om vad Emma tagit fram. Hans egen inställning till titanerna drivs av en gränslös sorg och han vill precis som den amerikanska militären att djuren ska likvideras. Men Monarch med Dr. Ishiro Serizawa (Ken Watanabe) i spetsen menar att urdjuren har en djupare betydelse och att vissa av dem inte alls är fientliga. När Mark bokstavligt talat hamnar öga mot öga med Godzilla förstår han att det ligger något i det, och jakten efter hans försvunna familj tar oss till Sydpolen där Monster Zero/King Ghidrah ligger i dvala. När detta monster väcks till liv står det klart att den enda som kan mäta sig med dess krafter är Godzilla varpå en maffig och utdragen batalj tar sin början.

Jag brukar gå igång på stora monsterfilmer men denna andra "Godzilla"-film misslyckas med att få mig helt och hållet engagerad i historien. Kanske kan det ha att göra med att den så talangfulla britten Gareth Edwards som gjorde förra filmen inte sitter i registolen denna gång utan det gör Michael Dougherty, vars vision för denna film är att slafsa på med extra allt. Det kryllar av titaner och de massiva konfrontationerna står som spön i backen. Det blir lite för mycket för snabbt. Det här är ju ändå bara den andra/tredje filmen och var ska man ta väg härnäst? Dessutom hamnar både story och den mänskliga faktorn av filmen helt i baksätet. Monsteraction är kul, men för mycket blir inget vidare.

Det är dock intressant att Godzilla blir en tydlig hjälte som man som tittare hejar på och när han "laddar upp" för att fyra iväg sin brännande stråle ("Atomic breath!") blir man onekligen lite uppeldad (ursäkta ordvitsen) framför tv:n. Det är en bra effekt, vilket kanske inte kan sägas helt och hållet om specialeffekterna. Jag vet inte riktigt vad det är men det känns emellanåt inte helt bra, men å andra sidan fungerar det ju med essensen av Godzilla som filmfigur. Det var ju mycket män i gummidräkter på 50-talet och då är det ju faktiskt logiskt att man inte riktigt köper specialeffekterna rakt av.

Men om den här franchisen ska fungera måste man hitta en bättre balans mellan action och story. Den är inte på plats i denna film.

Extramaterialet är av "extra allt"-karaktär också. Plussar man ihop allt så börjar vi närma oss en tvåtimmarsinvestering för att titta på rubbet och då är förstås inte kommentarspåret medräknat. Mervärdet är dock lite si så där. En del intressant, en del upprepningar och en del utfyllnad.

En kort och en lång featurette avhandlar filmens fyra monster. Den kortare är en snabb introduktion med lite insprängd fakta kring storlek och egenskaper. Den längre är går in i detalj från design till djupare information. Den versionen klockar in på ungefär en halvtimme och det gör även femdelad featurette om några av de viktigaste platserna i filmen, även här med en kombination av design och djupare information.

Millie Bobby Brown introduceras i en ganska meningslös kortis och de som är intresserade av teknologin i filmen, främst med Monarch som avsändare, kan gotta sig i drygt åtta och en halv minut. I avdelningen "ren utfyllnad" finns en kvart om monster i mytologin och i verkliga livet. Man kan även se några minuter om MonsterVerse med tittar på de tidigare filmerna.

Fem minuter bortklippt och tolv minuter trailers rundar sedan av paketet. Det man framför allt bär med sig från extramaterialet är att Michael Dougherty har en snudd på ohälsosam relation till Godzilla, något som säkert utvecklas i det kommentarspår jag inte lyssnat på.

1. I en väldigt hastig sekvens ser man en världskarta där platserna för de olika titanerna är utmärkta och en plats är Loch Ness, Skottland. Kul!

2. "Godzilla - King of the Monsters" var en dyr film att göra. Budgeten låg någonstans mellan 170-200 miljoner dollar. Biografinkomsterna blev runt 385 miljoner dollar, vilket trots att det är nästan det dubbla sannolikt är runt 200 miljoner dollar under "break even"...

3. 2020 kommer nästa film i den här franchisen, "Godzilla vs. Kong", och utkomsten av den fighten känns ganska given. Hur ska en apa kunna vinna över en radioaktiv reptilklump med tidernas värsta halsbränna? Men så enkelt är det kanske inte.

ANDERS JAKOBSON (2019-10-16)