Ett skärsnitt som säger mycket om Garland

Tidigare i år vann Renée Zellweger sin andra Oscar hittills i karriären. Den första fick hon för sexton år sedan för birollen i "Åter till Cold Mountain" och nu avancerade hon till kategorin Bästa kvinnliga huvudroll när hon spelade ikoniska Judy Garland i filmen med nästan samma namn. Den skildrar den senare delen av Judys karriär när hon temporärt flyttar till London för att få vettigt betalt för sina shower.

I USA går det knackigt och Judy tvingas flytta runt mellan olika hotell med barnen Lorna och Joey som hon har med sin tredje man (av totalt fem) - producenten Sidney Luft (Rufus Sewell). Judy har inget fast hem och knappt någon fast inkomst så Sidney är tveksam till hennes förmåga att ta hand om barnen. Lyckligtvis kommer då erbjudandet att åka över till London, utan barnen, och framträda inför utsålda hus under en period.

Parallellt med det "nutida" narrativet får vi flashbacks från Judys allra tidigaste tid inom showbusiness (då spelad av Darci Shaw), med start inför inspelningen av "Trollkarlen från Oz" och några år framöver. Om man känner till något om omständigheterna kring Judys uppväxt blir detta parti möjligen ingen överraskning men det handlar om en förstörd ungdomstid med tuffa tyglar och diverse små piller för att hålla aptiten och sömnlösheten borta. Detta har förstås satt sina spår och den 46-åriga Judy som anländer till London är en trasig kvinna som är svår att samarbeta med, vilket arrangören Rosalyn Wilder (Jessie Buckley) snabbt blir varse. Judy vill inte repetera, hon är sen till premiären och stundtals så påverkad av alkohol och piller att hon inte kan framträda. Samtidigt: när hon väl gör det är det magiskt.

Det är intressant när en film om en känd person enbart fokuserar på en kort period av personens liv. Hur mycket kan man egentligen säga om personen och hela dess liv på det viset? Ganska mycket faktiskt, om man utgår från "Judy". Flashbacksekvenserna ger nycklar för att förstå hennes situation och trots att hon emellanåt beter sig uselt är det svårt att inte sympatisera med Judy Garland.

Renée Zellweger gör ett jättejobb med gestaltningen. För mig har hon lyckats bli sin roll. Aldrig någonsin ser jag Zellweger före karaktären och den där Oscarsvinsten känns inte alls tagen ur luften. Filmen i sin helhet är fullt godkänd men det är förstås Zellwegers insats som kommer att bli det bestående minnet.

Två kortare featuretter av "skrapa på ytan"-karaktär bjuds där den som handlar om hur Renée Zellweger förvandlades till Judy Garland med hjälp av mask, smink, hållning och kläder känns mest intressant. Dessutom en handfull borttagna scener.

1. Renée Zellweger sjunger det mesta i filmen. Hon tränade sång i över ett år innan filmen spelades in.

2. Filmen är löst baserad på en pjäs av Peter Quilter som heter "End of the Rainbow". Pjäsen innehåller mer fantasielement.

3. SPOILER - LÄS MED EGEN RISK: Renée Zellweger föddes 25 april 1969. Nästan två månader senare, 22 juni, dog Judy Garland.