Varmt rekommenderad tittning

Vanligtvis brukar vi inte recensera serier på SVT Play och i synnerhet inte utländska serier då de har ett slutdatum och därefter plockas bort. I detta fall är det 1 november 2020 och i den bästa av världar ska "Normala människor" då fått ett annat mer hållbart digitalt eller fysiskt hem och recensionen kan uppdateras. Men tills dess kräver serien ett undantag för den måste helt enkelt ses!

Det är en miniserie om tolv halvtimmeslånga avsnitt som berättar en kärlekshistoria, eller en kärleks historia, om man vill göra den skillnaden. Paret som utgör de normala människorna är de irländska ungdomarna Connell (Paul Mescal) och Marianne (Daisy Edgar-Jones). Han är den populära idrottaren med en stor kompiskrets medan hon är det kufiska rikemansbarnet som inte är kompis med någon. Connell har viss insyn i Mariannes liv eftersom hans mamma hjälper till med familjens städning och det leder till att de börjar prata med varandra, och det leder in sin tur till att de inleder en relation som på hans önskan bör hållas hemlig för skolkamraterna. "Det skulle inte se bra ut" säger han och hon nickar förstående.

Här har vi parets första misstag, men det är lätt att förstå hur de hamnar där. Connell har oundvikligen hamnat i ett sammanhang där han förmodas vara grabbig och skrävla om sina segrar och bjuda på snaskiga detaljer. Men han är inte sådan. Han är en mjuk ung man med känslor och värderingar som skär sig med den bekantskapskrets han måste vara i. För Marianne blir tiden omtumlande. Hon är oskuld när hon träffar Connell men deras relation blir passionerad och laddad. Samtidigt kommer de varandra nära på ett annat sätt. Hon övertalar Connell att söka till universitet Trinity i Dublin på andra sidan Irland.

Han kommer in och läser engelska medan hon börjar plugga historia. Men när universitetstiden kommer har det gått en tid och de har glidit isär. Connell märker att Marianne blivit en annan person när hon kommit bort från sin familj och de begränsningar hemstaden Sligo hade. Men snart hittar de varandra igen och kan börja om. Men ingenting är för evigt.

Serien, som är baserad på en roman, följer Connell och Marianne under några avgörande år där de försöker kontrollera den kärlek de känner till varandra på någon sorts vänskapsbasis samtidigt som de stundtals har destruktiva relationer med andra människor. Marianne är kanske den av dem som lider mest av detta då hon har en förmåga att acceptera andra människors önskemål framför sina egna. Samtidigt har båda två gott om bagage från olika håll att hantera. Marianne kommer från en iskall familj till följd av hennes pappas död och Connell ska en bit in i historien hamna i en djup depression.

Det är en underbar serie. Väldigt vacker och samtidigt oerhört frustrerande. Det är många dumma val som paret gör när de kunde ha eliminerat de flesta av sina problem genom att strunta i omgivningens förväntningar och i stället satt sig själva först. Men det är även det som är tjusningen i den komplexa historia. Att berättelsen tar sig många olika former under de tolv avsnittens gång gör att det hela tiden känns intressant och givande att ta del av parets historia.

Det är få serier just nu som som jag kan rekommendera lika varmt som "Normala människor". Den bör ses omedelbart.

1. Ett parti i serien är inspelat i Luleå där Marianne hamnar som utbytesstudent under ett år. Scenerna spelades in så sent som i februari 2020, bara några månader innan serien visades.

2. Romanen är skriven av Sally Rooney och är en fortsättning på en novell där Connell och Marianne först figurerade.