Beckfilmen framför alla andra

Inför 90-talets storsatsning med sex filmatiseringar baserade på Maj Sjöwall och Per Wahlöös serie "Roman om ett brott" plockade jag ut de tio böckerna ur min pappas bokhylla och började läsa om Martin Beck, Lennart Kollberg, Einar Rönn och Gunvald Larsson. De flesta av böckerna slukade jag på ett par veckor. Jag minns mycket väl hur jag läste ut andra hälften av en bok för att direkt läsa första hälften av nästa och sedan upprepa det nästa dag. Någonstans där kom suget efter att se Bo Widerbergs filmatisering av den sjunde boken, "Den vedervärdige mannen från Säffle", och jag antar att den lokala videobutiken uppsöktes eller om det faktiskt var så att "Mannen på taket" visades på tv. Hur som helst är det en film som jag av och till sett regelbundet under närmare 30 år. Jag minns att när Lilja började fylla på med Beck-filmer i arkivet blev jag sugen på att plocka fram mitt DVD-exemplar från 2004, men det blev inte så. 16 år senare släpps filmen för första gången på blu-ray i en strålande fin restaurering. Jag har aldrig sett den så här skarp och fin tidigare, en riktigt fröjd för ögat.

Det var 1976 som Widerberg gjorde sin film. Paret Sjöwall/Wahlöö hade publicerat den tionde och sista boken några år tidigare och Wahlöö hade dött efter att opererat bukspottskörteln. Det hade gjorts några spridda filmatiseringar både i Sverige och utomlands, men det fanns ingen kontinuitet att bygga vidare på. I rollen som kommissarien Martin Beck placerades komikern Carl-Gustaf Lindstedt och i rollerna som trion Kollberg, Rönn och Larsson återfanns Sven Wollter, Håkan Serner och Thomas Hellberg. Så här lite i efterhand tycker jag att det är trist att inte fler filmer gjordes med dessa skådespelare. "Mannen på taket" blev ju en braksuccé men tanken på att göra filmserier fanns inte då. Det är lite synd, för karaktärernas egenskaper och drag hinner inte sätta sig. Framför allt inte snobben Gunvald Larsson, som fick betydligt mer plats i senare filmatiseringar.

"Mannen på taket" räknas som den första riktiga actionfilmen i Sverige och den har en hög status inom svensk filmhistorik. Med brutalt ärliga moderna ögon - på en person som är ett fan - är det i dag lätt att hitta bristerna i filmen. Det är inte en hundraprocentigt perfekt film. Viss problematik kommer i från tiden den gjordes och tiden den skildrade, medan det i andra fall är en del märkliga övergångar och snudd på ologiska scener som det inte går att blunda för. Filmens oerhört abrupta slut överraskar mig fortfarande. Men med undantag för detta är "Mannen på taket" en tät polisthriller som grundar sig i en närvarande realism som inte riktigt har någon motsvarighet i moderna genrefilmer.

I ett sjukrum på Sabbatsberg mördas en man synnerligen blodigt och brutalt. När polisen upptäcker att den mördade är en poliskommissarie blir fallet högprioriterat och Martin Beck och hans närmaste män börjar omedelbart att kartlägga den mördade Stig Nyman för att kunna hitta någon som ville honom illa. Det visar sig att Nyman var en hård och ful polis, vedervärdig till och med, men med en förmåga att borsta anmälningar och liknande under mattan. Samtidigt som utredarna börjar fokusera på en speciellt misstänkt börjar en galning prickskjuta på poliser, både de i uniform och de civilt klädda, och situationen blir snabbt riktigt allvarlig.

En bra aspekt med filmen är att den utspelar sig under i princip ett dygn. Detta gestaltas ypperligt av den underbara Håkan Serner vars Einar Rönn redan vid filmens början är i slutet av ett maratonpass på jobbet, men inte får gå hem och vila. Även detta kan tillskrivas filmens realism. Det som satte "Mannen på taket" på den svenska filmkartan var annars att den bjöd på action på ett sett som tidigare inte hade gjorts i Sverige. Filmen känns, som jag uttryckte det ovan, tät och närvarande och Björn J:son Linds tvärflöjtsfladdriga musik bidrar med en kuslig nerv genom hela filmen.

För mig är "Mannen på taket" obligatorisk tittning, även om vissa av filmens kvaliteter tunnats ut med åren. I mitt tycke fick Widerberg till sin absoluta fullpoängare i genren åtta år senare med Leif GW Persson-filmatiseringen "Mannen från Mallorca", men "Mannen på taket" banade vägen - för alla svenska kriminaldramor som skulle komma.

Det mesta av extramaterialet är lyft från dubbeldiskutgåvan från 2004. Framför allt den 75 minuter långa, då nygjorda, bakomfilmen "Med sikte på realism", signerad Ronny Svensson och Markus Strömqvist. Det är en bra retrospektiv titt på filmen där de flesta inblandade uttalar sig och berättar minnen och anekdoter. En mycket bra bakomfilm.

En bunt med betydligt äldre inslag finns också med. Dels en del radio- och tv-inslag från när filmen gjordes och när den visades på tv några år senare och Widerberg förklarade för tittarna varför våldet är så brutalt. Dels en väldigt intressant dokumentär om Maj Sjöwall och Per Wahlöö från 1974. Här är det fullt fokus på deras författarskap som var minst sagt speciellt. Inslaget är gjort mellan den nionde och tionde boken och en tydligt tärd Per Wahlöö säger i någon utandning att han hoppas att den tionde boken blir av överhuvudtaget. Han var mycket sjuk de sista åren och strax efter publiceringen av "Terroristerna" dog han. I detta inslag får vi även frikostiga tittar från den amerikanska filmatiseringen av "Den skrattande polisen" från 1973 som jag faktiskt blir sugen på att se.

Lite trailers, bilder och ett kommentarspår - också lyft från 2004-utgåvan - ligger även med i bonusblocket.

1. Viss spoilervarning men den som spelar mannen på taket är Ingvar Hirdwall, numera mest känd som mannen på balkongen i Peter Haber-filmerna.

2. En annan koppling till de moderna Beckfilmerna är att Harald Hamrell gör rollen som Stig Nymans tonårsson. Hamrell har regisserat elva Beckfilmer.