Knep und knåp i avslutande säsong drei

Tysklands första originalserie för Netflix går i mål med sin tredje och avslutande säsong och gör det genom att krångla till det även för den initierade tittaren. De första två säsongerna har med sitt tidsreseupplägg och ett antal parallella tidslinjer där karaktärer återkommit i olika åldrar, varit prövande att hänga med i och säsong tre gör det inte lättare för tittaren när den introducerar parallella världar.

Jag letade rätt på en 20 minuter lång sammanfattning av säsong 1 och 2, som visats 2017 respektive 2019, innan jag började se denna omgång och visst gav det en del "aha, ja just det!"-känslor när minnen väcktes till liv, men det har man inte speciellt mycket för när krånglet drar i gång. Det var i säsongs 2:s sista scen som förutsättningarna för säsong 3 sattes när Adam - den 66 år äldre, söndertidsresta versionen av Jonas dök upp och dödade Jonas kärlek Martha mitt framför ögonen på honom, varpå en annan version av Martha dyker upp och transporterar sig själv och Jonas bort precis innan apokalypsen bryter ut... Japp, har man inte sett "Dark" tidigare och läser dessa rader är det förstås helt obegripligt.

En kort sammanfattning: Staden Winden och inte minst dess kärnkraftverk är en sorts hubb för möjligheter att resa genom tiden. Ett antal personer har på eget initiativ eller genom att bli kidnappade hamnat i 33 år fram- eller bakåt i tiden, vilket orsakat en hel del märkliga relationer mellan framför allt några familjer. En central person är Jonas Kahnwald (Louis Hofmann) som börjar med tidsresandet när unga Mikkel försvinner (och hamnar 33 år tidigare, vilket gör att han växer upp och blir Jonas far, Michael). Guidad av en äldre version av sig själv reser Jonas runt och försöker ställa allt till rätta, men finner sig i en komplicerad verklighet där märkliga krafter styr och ställer alla drag i spelet. Bland annat en ännu äldre version av honom själv som numera kallar sig Adam.

Martha Nielsen (Lisa Vicari), storasyster till Mikkel, är Jonas flickvän, men den Martha som dyker upp och för bort Jonas är från en annan värld där det inte finns någon Jonas. Däremot finns det en äldre kvinna, Eva, som styr och ställer. Och ja, det är en 66 år äldre version av Martha. Adam och Eva, var och en från var sin värld, har två helt skilda bilder av vad som behöver hända och om apokalypsen måste ske eller inte och om saker och ting ska ställas till rätta eller inte, och mitt i detta maktspel hittar vi Jonas och Martha som alltså kämpar mot sina äldre jags viljor.

Det är rörigt och komplicerat, men det är även så att bilden klarnar allt mer och mer ju längre in i den åtta avsnitt långa säsongen man kommer och till slut börjar förklaringarna komma och även om säsongen har känts onödigt besvärlig under resans gång är målet värt det. Jag tycker med andra ord att skaparna av "Dark" lyckats med det vill ha berättat, även om det ställer vissa krav på tittaren.

Det är dock svårt att få grepp om när och var vi är i. Scenerna avlöser varandra och man måste vara skärpt. Mest logiskt hade förstås varit att se alla tre säsongerna från start till mål för att ha koll på alla karaktärer och deras förhållande till varandra, men med lite ansträngning går det ändå att hänga med i svängarna. Jag hade dock önskat att det hade gjorts lite mer tydligt. Ett avsnitt är extra duktigt med att skriva ut årtal, då det har en poäng i just det avsnittet, och då känns det genast lättare att hänga med.

Det ska poängteras att alla frågor inte får sina svar, men jag känner mig väldigt nöjd med serien. Ni som eventuellt tvekar för att det talade språket är tyska ska genast lägga ned den dumma tanken och i stället lägga tid och energi på en riktigt bra science fiction-serie!

1. Det är fantastiskt hur bra man lyckats med utseendet på karaktärer som spelas av olika skådespelare i olika åldrar. Jag har påpekat det i tidigare recensioner, men det är ändå imponerande bra gjort.

2. Dessutom har man med små medel lyckats göra skillnader på karaktärerna i de parallella världarna. I en värld ser en karaktär lite fräschare ut än samma i den andra och så vidare. Igen: Skickligt gjort!

3. Viss personlig besvikelse över att det inte är någon, åtminstone inte uppenbar, referens till tyska thrashmetalbandet Kreator i denna säsong.

ANDERS JAKOBSON (2020-07-06)