TV-serien som spökena glömde

"Ju-on" eller "The Grudge" är för mig precis som postern till denna TV-serie visar asiatiska barnspöken. Blågråa i huden och kolsvart hår. Tjejerna har dessutom långt hår som hänger ner över ansiktet förutom ett stirrande öga som tittar fram. De rör sig knyckigt och det knarrar obehagligt när de gör det. Just detta är det som gjorde att jag tycker de första filmerna är något av det obehagligaste som gjorts. Varför jag tycker så kan jag inte riktigt förklara med så är det och det är även det jag gillar. För handen på hjärtat, när man ser en skräckfilm så vill man ju bli skrämd, annars ser man ju något annat eller hur?

När så "Ju-on" skulle bli TV-serie blev jag eld och lågor. Jo, jag vet att man inte ska ha för stora förhoppningar men jag fick det. Serien skulle dessutom göras av japanerna, de som från början skapade "Ju-on". Detta måste ju bara bli bra eller hur? Det blev det tyvärr inte.

Man har lyckats fånga ursprunget till Ju-on precis som seriens undertitel lovar och visst man knyter ihop mytologin i de två sista avsnitten trots att det är riktigt rörigt i de första fyra. Men var är spökena? Visst vi ser några halvtaskiga spöken som står i hörnen och visst det är nu de skapas så de kan inte vara för många men några av de som är så typiska för denna serie borde man väl kunnat klämma in. Nu blir det ganska obehagligt ändå, men inte tack vare spökena. Här är det de som i framtiden ska komma att jaga folk som spöken vi får se men i och med att man hoppar fram och tillbaka i tiden vill jag ändå hävda att man kunnat få in några här. Om inte annat för att knyta ihop serien ännu mer med filmerna.

Serien är på totalt sex avsnitt som vardera är på ungefär 30 minuter. Hela säsongen är alltså bara knappt tre timmar och jag såg hela i en sittning, vilket är både bra och dåligt. Jag gillar när man kan bränna av en serie under rätt kort tid men i det här fallet blev det lite segt och jag var inte jättesugen att fortsätta efter de fyra första utan hade lite känslan av att "jag ser dem nu så är jag klar sen" och det är ju inget gott tecken. Som tur var så var de två sista avsnitten också de bästa.

Men sammanfattningsvis så är serien ändå sevärd men samtidigt lite av en besvikelse med tanke på hur mina förväntningar var.

1. I många scener känns serien ganska lågbudget.

2. Med tanke på att serien är ganska kort så hade kanske det varit bättre med en tvåtimmarsfilm.