Snygga danssteg helt utan originalitet

Quinn Ackerman (Sabrina Carpenter) har drömt om att komma in på Duke sen hon var liten. Hon har jobbat hårt med både skolan och extra uppgifter på fritiden för att säkra sin plats. När det till slut blir dags för hennes intervju visar det sig att hon bara är en i mängden. För att ha en chans att komma in måste hon sticka ut. I ett desperat försök att fortfarande vara aktuell låtsas hon vara en del av sin skolas dansteam som varje år vinner tävlingen Work It. Allt hon behöver göra nu är att bli en del av teamet. Problemet är bara att teamets ledare Julliard (Keiynan Lonsdale) hatar Quinn efter ett teknikstrul. Enda sättet att få sin dröm uppfylld är att skapa sitt eget dansteam och nå finalen av Work It.

"Work It" är en klassisk underdogfilm ut i fingerspetsarna. Quinn är självklart rent ut sagt usel på att dansa. Lyckligtvis är hennes enda vän Jess (Liza Koshy) en framstående medlem i skolans framgångsrika dansteam och dessutom ganska less på dess ledare. Hon går med på att vara ledaren i Quinns nya lag och tillsammans hittar de alla ungdomar som kan dansa, men som aldrig gör audition. För att toppa allting lyckas Quinn charma den kända dansaren Jake Taylor (Jordan Fisher) som går med på att vara deras koreograf.

Ja, allting är precis så klyschigt som det låter. Det går utan problem att göra film genom att fylla i en mall inom en viss genre, men det gör det svårare att göra den egen. Att veta varje sak som ska hända spelar ingen roll så länge karaktärerna är originella och intressanta. Tyvärr håller det inte riktigt hela vägen i denna film. Karaktärerna saknar grund och känns endast skapade för att de behövs på ett eller annat sätt. Ett exempel är Quinns relation med sin mamma (Naomi Snieckus). I deras scener reagerar mamman på saker som enligt filmen behöver hända, men de är inte särskilt trovärdiga utifrån ett mammaperspektiv. Utan att berätta för mycket om vad som händer så kommer en stund där Quinn, som inte har körkort, snor bilen. Det hela klaras upp utan några konsekvenser. Med tanke på att Quinn just riskerat både sitt eget och andras liv borde vi få en uppföljning med mamman. Någon reaktion som inte är acceptans utan att de ens pratat med varandra. Hon är inte den enda, flera av karaktärerna byter sina känslor snabbt där enda anledningen till det är för att det passar mallen. På grund av det är det svårare för oss som åskådare att helt köpa händelserna som att det skulle kunna hända.

Det finns dock delar i filmen som håller. En del är Sabrina Carpenter som är perfekt i rollen som Quinn. I slutet står det ganska klart att Sabrina inte bara kan dansa, men också gör det fantastiskt bra. I början av filmen kan hon inte ta ett danssteg utan att ramla och ser ut att inte ha någon taktkänsla överhuvudtaget. Hon gör det så trovärdigt att man ett tag tror att Sabrina som person faktiskt inte kan dansa. Dock gör det också övergången från ingen taktkänsla till en fantastisk dansare lite konstig. Om vi fick se det via ett montage av alla timmar i replokalen hade det varit trovärdigt, men nu händer det i princip på en eftermiddag medan hon lyssnar på en låt när hon jobbar.

En annan del som lyfter filmen är Liza Koshy som inte bara bjuder på fantastiska danssteg utan också är den komiska delen i filmen. Hon lyckas med timingen i varje scen och även om jag hade önskat att hennes karaktär var lite mer fördjupad fungerar hon.

"Work It" är inte särskilt originell, men för den som älskar dans eller bara vill ha något lätt att se kan den ändå vara underhållande.

1. Låtarna som Jake har på sin freestyle-lista är alla låtar som är med i filmens soundtrack.

2. Mitt i filmen finns en scen som flörtat väldigt mycket med Tom Cruises dansscen i "Risky Business" ("Föräldrafritt").