Sverigeskildring bland puckar och hat

Den här storyn har jag säkert berättat tidigare men vi tar den en gång till: I maj 2016 var jag i New York med min fru under tio dagar. Något jag noterade under de många tunnelbaneresorna var reklam för Fredrik Backmans böcker som uppenbarligen hårdlanserades i USA. Det var förstås roligt att se. Semesterns sista dag uppsökte jag ett Barnes & Nobels när vårt boende för att köpa en nyutkommen bok av en annan författare och fick då se att lite senare samma dag skulle det vara författarmöte med just Backman i bokhandeln. Det var ju givet att besöka det som en final på semestern.

Det var en underhållande kväll och efteråt var vi förstås tvungna att ge oss till känna som svenskar och småpratade lite med denna trevliga och roliga man. Vi frågade vad han jobbade på nu och då sa han att han höll på och skrev om ett ishockeylag i en liten svensk stad och att det inte var lika humoristiskt som hans andra böcker. Resultatet blev "Björnstad" som släpptes hösten 2016. Det är helt klart en av de bästa böcker Backman skrivit och nu har den filmatiserats som en femdelad serie för HBO. Peter Grönlund står för regin och han har i sina senaste filmer "Tjuvheder" och "Goliat" lyckats skildra de lite hårdare tonerna i samhället med en blandning av etablerade och oetablerade skådespelare. Så är även fallet här och det blir väldigt bra.

Det forna NHL-proffset Peter Andersson (Ulf Stenberg) återvänder till hemstaden Björnstad någonstans uppe i Norrland. Det var här han fostrades och nu har han värvats som tränare till A-laget. Men Björnstads hockeylag är en spillra av sitt forna jag, en samling förlorande och talanglösa amatörer. Peter intresserar sig i stället för ungdomslaget som har en rå talang som han kan jobba med. Det innebär att han knuffar bort den ordinarie tränaren David (Tomas Bergström) men det är för klubbens bästa. I laget finns fixstjärnan Kevin (Oliver Dufåker) som är den som vinner matcherna, slitvargen Benji (Otto Fahlgren) försvarskolossen Bobo (Erik Lundqvist) och så småningom blixtsnabba Amat (Najdat Rustom) som lite småkontroversiellt lyfts upp från pojklaget.

Peter får fason på laget och vinnartrenden går i Björnstads favör men så händer något som vänder upp och ned på allt. Något som får hatet och missnöjet att växa och förvandla Björnstad till en otrevlig plats.

När jag läste boken minns jag att historiens mörkare delar skapade ett påtagligt obehag. Backman har verkligen lyckats skildra ett samhälle där allting kretsar kring ett specifikt intresse som hela staden verkar vila på. Det är är även ett samhälle där ord inte står mot ord, utan ord räknas som lögner och ställs mot hat, speciellt bland ungdomarna. Det är heller inte helt glasklart vem som är skurken i dramat. Handlingar är en sak, men alla lager av arv och miljö måste också tas i beaktning. Livet i Björnstad är komplicerat och det kommer fram i all sin tydlighet.

Det är förstås en väldigt bra serie. En varsam tolkning av originalkällan som trots ett ganska lågt tempo hinner berätta mycket i varje avsnitt. Det är en Sverigeskildring som många kan relatera till och som andra kan förfasas över. Mycket sevärt är det i alla fall och jag hoppas att vi får se mer.

Inget. Värt att notera att serien även visades dubbad till engelska på HBO.

1. Jag rekommenderar förstås alla att läsa Fredrik Backmans bok som är lite rikare och mer nyansfylld än filmatiseringen.

2. Uppföljaren heter "Vi mot er" och är kanske till och med ännu bättre. Om det blir en fortsättning på filmatiseringen så lär den följa den boken.