En överdriven framtidsvision

I "Funhouse" samlar en excentrisk, eller rättare sagt galen, man åtta personer. De har alla skrivit på för att delta i en dokusåpa där människor över hela världen röstar och var tredje dag får den som fått minst röster en utmaning och förlorar man åker man ut. Den som blir sist kvar vinner fem miljoner dollar. Det som man inte berättat för deltagarna är att förlorar man utmaningen så åker man inte bara ut, man dör.

Upplägget kan tyckas intressant, jag tyckte det till en början men det blir inte speciellt intressant. Dels för att man valt ganska usla skådespelare i rollerna. En är svenske Valter Skarsgård och detta är förmodligen en av de filmer han kommer se tillbaka på med en lätt rodnad på kinderna när han sitter som sextioåring och ser tillbaka på sin framgångsrika karriär. Nu är visserligen han en av de bättre men det säger mer om hur dåliga de andra är än hur bra han gör sin roll. Tyvärr.

Något annat som retar mig är att karaktärerna här, precis som i så många andra av den här typen av filmer, gör så konstiga val. Som att man efter typ två veckor är villig att dö för någon annan som man inte kände innan de möttes här. Eller att folk alltid blir så sugna på sex när det börjar bli farligt. Kanske är det så det fungerar, jag har aldrig varit instängd i ett hus med stor risk att dö på ett grymt sätt, men det känns som om jag skulle ha svårt att slappna av och tänka på sex då, men det kanske bara är jag.

Hur som helst, detta är inte en bra film. Man har försökt göra en smart film (en liten knorr är det på slutet) men det blir bara taffligt och överdrivet. Så tyvärr, "Funhouse" kommer jag inte se igen.

1. Man tar vara på att Valter är svensk och låter honom prata lite svenska vilket är kul.

2. Tekniskt sett är galningen ett geni.

3. Undra varför just pandan spelar så stor roll här…