Uttjatad grundpremiss leder till mörkret

"Red Dot" är så vitt jag vet den första svenska filmen som har premiär direkt på Netflix och det är ju fräckt på ett sätt. Men filmen i sig är kanske inte fullt lika fräck. Den har ett upplägg som man känner igen från femtioelva andra skräckthrillers, varav hälften redan finns recenserade i vårt arkiv. Det handlar om ett ungt par som åker iväg på en liten semester i vildmarken, i det här fallet någonstans i Norrland, och som retar upp några otrevliga "bonnläppar" och plötsligt inleds en våldsam katt-och-råttalek på liv och död.

Ja, har man sett sin beskärda del av thrillers så känner man definitivt igen det här upplägget. Det unga paret spelas av Nanna Blondell och Anastasios Soulis och i inledningen av filmen får vi se när David (Soulis) friar till Nadja under ganska rara förhållanden och sedan hoppar vi framåt ett och ett halvt år då det inte riktigt är lika bra stämning i förhållandet. Någonting skaver och gnager och det är mer arga ord som kastas fram och tillbaka än ömhetsbevis. Nadja är gravid men tvekar om det är rätt för dem och hon håller hemligheten för sig själv för stunden. Mitt i allt elände överraskar David henne med en förlängd helg i den norrländska vildmarken, vilket kanske kan vara ett sätt för dem att hitta tillbaks till varandra.

På väg mot det hotell som ska vara deras utgångspunkt stannar de till vid en bensinmack där de får ett obehagligt möte med två jägarbröder som beter sig märkligt mot storstadsborna. I samband med detta möte råkar David orsaka en liten buckla i brödernas bil. Redan samma kväll återser de bröderna i hotellets bar och morgonen därpå är parets bil repad och nedklottrad vilket får framför allt Nadja att dra sina egna slutsatser och hon utför en hämnd. Strax därpå börjar helvetet för paret när de plötsligt mitt ute i vildmarken upptäcker en röd laserpunkt på deras tält och snart får de fly i panik för att klara livhanken.

Tack och lov är den här historien inte riktigt lika enkel som den inledningsvis verkar vara, men det dröjer ganska länge innan vi får reda på vissa avgörande detaljer som bidrar med nödvändig information till varför det som sker faktiskt sker. Här hade jag nog önskat någon sorts plantering tidigare i filmen, för det blir lite abrupt på ett osmidigt sätt. Sedan, trots att filmen är kortare än en och en halv timme, så staplas det dramatiska sekvenser på varandra så att det blir lite för mycket helt enkelt. Å andra sidan måste man hitta på något för att få filmen att fungera med så pass få skådespelare som den faktiskt har.

Det blir en okej film till slut. Inget mästerverk, framför allt inte för att grundpremisserna är så pass ooriginella och stundtals blir våldet faktiskt lite osmakligt. Men det blir ändå hyfsat spännande och framför allt oväntat mörkt.

1. Regissören Alain Darborgs förra långfilm var "Jönssonligan - Den perfekta stöten".

2. Manuset har Darborg skrivit tillsammans med Per Dickson som verkar debutera med filmen.

3. Filmen är producerad av SF Studios och kanske fanns det andra planer för den, men i pandemitider blev direkt till streaming med spridning över hela världen via Netflix.