Ett riktigt grävjobb

Om någon skulle försöka sälja in en film till mig genom att säga att det är en smågrå, brittisk periodfilm så skulle jag kanske inte kasta mig över den. Men ändå gillar jag den typen av filmer när jag ser dem. Det är en konstig motsägelse.

"The Dig" passar bra in i beskrivningen. Den utspelar sig 1939 i grevskapet Suffolk i östra England. Den administrativa huvudorten är Ipswich och därifrån cyklar grävaren Basil Brown (Ralph Fiennes) till Woodbridge för ett eventuellt jobb. Änkan Edith Pretty (Carey Mulligan) äger mark där det finns några rejäla högar som hon misstänker innehåller något. Speciellt en har hon en tydlig känsla för, men Brown väljer att gräva i en av de mindre högarna. Efter en smärre olycka där han bokstavligt talat räddas från döden av Pretty tänker han om och börjar gräva i den större högen och han hittar något. Något stort.

Först är Ipswich Museum, som är Browns huvudsakliga arbetsgivare, intresserade av hans fynd och vill ta över projektet, men Pretty är fullt nöjd med Brown. Sen kommer British Museum och fullständigt kör över både markägare och grävare, men trots att trakten fylls av arkeologer är det ändå Pretty och Brown som driver allting vidare och de som brinner mest för det som döljs i högen.

Det är välskrivna karaktärer i historien, vilket är lite intressant då detta är en verklighetsbaserad film. Fiennes grävare är intelligent amatör som har en enorm respekt för det som finns begravt under jord, kanske så mycket att det väger tyngre än hans privatliv. Mulligans änka dras med en hemlighållen sjukdom som ger henne mycket ångest och oro inför framtiden, eller kanske framför allt för sin sons framtid. Utgrävningen blir en tydlig metafor för hennes situation. Utöver det kompletteras kringhistorien med tydliga öden för Prettys kusin Rory Lomax (Johnny Flynn) som hjälper till med utgrävningen men som oundvikligen kommer att bli inkallad till kriget mot Tyskland som är på väg att bryta ut, och arkeologparet Stuart och Peggy Piggott (Ben Chaplin och Lily James) vars relation knakar i fogarna.

Filmen är väldigt bra. Välgjord och intressant och faktiskt lite spännande i sin gråa dammighet. En utmärkt brittisk film och lite av ett fynd - hoho! - i Netflix originalutbud.

1. Fynden i Sutton Hoo där utgrävningarna skedde har starka likheter med fynd gjorda i Sverige. Detta berörs dock inte i filmen.

2. Filmen är baserad på en roman av John Preston som är syskonbarn till Lily James karaktär.