Stilmässigt välgjord och stundtals gripande

Efter att ha lagt större delen av 2010-talet på att regissera fyra av de absolut bästa filmerna i Marvels filmuniversum går brödraparet Anthony och Joe Russo vidare med ett drama som växlar mellan krigsaction, absurditeter och det gripande. Det är en lätt episk berättelse om unga Cherry (Tom Holland) som utbildar sig till krigsläkare och botar sin posttraumatiska stress med droger.

Filmen berättas i nästan två och en halv timme med flera namngivna delar samt prolog och epilog. Låter kanske långt, men det episodartade upplägget gör att det inte blir utdraget eller konstigt. Den första delen avhandlar hur Cherry under skoltiden träffar Emily (Ciara Bravo) och de kärar ned sig i varandra. Det är ingen tvekan om att de ska leva livet tillsammans, men när Emily berättar att hon ska studera vidare i Kanada går förhållandet i kras. För ett tag i alla fall, men innan de återförenas och gifter sig har Cherry beslutat sig för att ta värvning och utbilda sig till krigsläkare.

Utbildningstiden är tuff. Unga män bryts ned av drillsergeanter men Cherry klarar sig bra och kastas in i krigets hetta där han redan under sitt första uppdrag får stoppa tillbaka tarmarna i en annan soldat och försöka hålla honom vid liv. Det är där han får sitt smeknamn - oskulden ("cherry") ryker direkt. Men de två åren i det militära kostar på och när Cherry återvänder till det vanliga livet och Emily lider han av posttraumatisk stress och knaprar piller på doktorns ordination. Men det eskalerar och för att Emily ska orka med börjar hon också missbruka, och sedan blir det snabbt allt värre för paret.

Med sina olika kapitelindelningar blir filmen även genremässigt indelad. Ungefär här någonstans landar vi ett absurdare tonläge som nästan gränsar till det roliga. Snubbliga drogrus och svettiga scenarion får mig att tänka på både "Trainspotting", "Pulp Fiction" och "Fear and Loathing in Las Vegas", men tack och lov finns det mörkt allvar bakom den fnissflamsiga ytan.

När man slår ihop allt blir "Cherry" en omväxlande film. Kanske lite på gränsen till att spreta, men ändå en stilmässigt välgjord och stundtals riktigt gripande film med bra skådespel från det unga paret Holland och Bravo.

1. Det är ju roligt att Russobröderna har med sig självaste Spider-Man till filmen. Jag kände initialt att det skulle bli lite svårt att acceptera Tom Holland som en krigsveteran, men man behöver inte vara speciellt gammal för att kastas in i kriget och heller inte göra speciellt många år för att kunna räknas som en veteran. Alltså fungerar det bra. Dessutom har Holland den där förmågan att kunna gestalta många åldrar samtidigt just nu.

2. Karaktären heter förstås inte Cherry men hans riktiga namn avslöjas inte. I regel är filmen inte speciellt angelägen om att ge karaktärer namn. Flera heter till exempel Whomever i efternamn för att de inte har någon betydelse. På samma vis ser vi heller inte ansiktet på några karaktärer.

3. Filmen är baserad på en självbiografisk roman av Nico Walker som varit med om exakt det som sker i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2021-03-17)