Polisskildring som kommer nära tittaren

"Tunna blå linjen" är en ny lyckad svensk dramaserie som går lite i samma anda som danska "Utredningen", nämligen genom att skildra polisarbete ur en mer realistisk synvinkel utan det spektakulära våldet som en väsentlig beståndsdel av berättandet. Likheterna stannar i och för sig där. Den danska succén handlade om en utredning av ett specifikt och verkligt fall, "Tunna blå linjen" skildrar den polisiära vardagen i Malmö med exempel sannolikt plockade ur verkligheten.

En åsikt om serien som figurerade på sociala medier medan den visades var "Det är som på riktigt" och det är ju hela poängen med det hela. Jag kan tänka mig att många av de som jobbar som poliser säkert känner igen detaljer från sin egen vardag, medan vissa delar förstås är tillskruvat för att få ett bättre drama. Det ska poängteras att det inte är en dokumentär serie utan just ett drama med tydliga karaktärer.

Den som blir tittarens väg in i serien är Sara (Amanda Jansson), en nyutexaminerad polis som ursprungligen kommer från Umeå. Hon har alltså flyttat tvärs över hela Sverige för att kastas in i en vardag som bjuder på allehanda utmaningar. Hon paras ihop med Magnus (Oscar Töringe) som är erfaren och duktig och kanske lite väl medveten om att han är just erfaren och duktig. Så småningom växer den kollegiala relationen till något mer som bollas fram och tillbaka innan det oundvikliga sker. Just relationer mellan kollegor är något som avhandlas från flera olika vinklar. Danijela (Sandra Stojiljkovic) och Faye (Anna Sise) håller sin kärleksrelation hemlig och använder radiobilen både till jobb och fritid, något som inte håller i längden. Unga Leah (Gizem Erdogan) drar sig inte från att säga vad hon tycker och belönas eller bestraffas med att placeras i ett projekt som hon delar med en patiensspelande veteranpolis som bara sitter av tiden.

Över alla vakar yttre befälet Jesse (Per Lasson) som en omtänksam pappa medan han privat har fullt upp med sina tre döttrar, samtidigt som han går igenom en separation vilket gör att han varannan vecka bor spartanskt i en husbil. De familjära relationerna är också något som utforskas vid sidan av polisarbetet. Sara har en handikappad mamma som ska skötas av pappan men han har börjat dricka igen. Magnus har en pappa som ser honom som värdelös och en missbrukande syster som utnyttjar familjen. Leah har en morfar som dagligen slåss mot kriminella snorungar i sin närbutik.

En annan karaktär är allmänheten som gestaltas genom sociala media-kommentarer som skrivs ut i bild. Här är seriens kanske starkaste samhällsskildring där vi blir varse om hur missuppfattningar och rykten snabbt blir sanningar som skadar polisarbetet. Det är skickligt gjort, för detta om något känns verkligen som verkligheten.

Polissituationerna är allt från försvunna barn till psykoser till kvinnomisshandel. Men det finns också ett större fall som ligger i bakgrunden genom hela säsongen och det handlar om en serievåldtäktsman som polisen har väldigt svårt att få stopp på. Det är dock de små detaljerna som går starkast in i tittaren och som får "Tunna blå linjen" till att bli en av de bästa svenska dramaserierna på bra länge.

1. En andra säsong är beställd och kommer 2022.

2. I en scen är Magnus på Tinderdejt med en kvinna som enbart vill höra blodiga detaljer från mord. Det känns som en liten kommentar till den rådande true crime-trenden som verkligen gottar sig i sådant. Det blir förstås ingen andra dejt.

3. Cilla Jackert ("Känn ingen sorg", "Min pappa Marianne" med mera) är seriens huvudsakliga författare.

ANDERS JAKOBSON (2021-03-16)