En till prins i New York

Rubriken till den här recensionen är mitt vitsiga förslag till en titel i samma finurliga stil som "Coming 2 America". Det verkar som filmen heter snustorra "En prins i New York 2" i Sverige, vilket inte är speciellt fantasifullt. Jag hade även accepterat "En andra prins i New York" som ett roligare alternativ. Båda mina förslag är dessutom en helt korrekt sammanfattning av filmen. Men vi kan återkomma till det.

Runt 30 år har gått både i filmens värld och i verkligheten sedan den förra filmen och prins Akeem (Eddie Murphy) lever och frodas i hemlandet Zamunda tillsammans med sin fru Lisa (Shari Headley) och deras tre barn Meeka (KiKi Layne), Omma (Bella Murphy) och Tinashe (Akiley Love). Samtliga är döttrar, vilket är ett problem för Akeem eftersom tronföljden enligt Zamundas regler och lagar ska gå till den förstfödda sonen, och en sådan finns ju inte. Eller?

Det ska visa sig att ganska många, utom Akeem, vet att han under vistelsen i New York 30 år tidigare lyckades göra en kvinna gravid utan att veta om det. Hur det gick till förklaras i filmen, men i New York finns alltså en ung man vid namn Lavelle Junson (Jermaine Fowler) som är räddningen på Akeems problem. Det är nämligen så att grannlandet Nexdoria och deras ledare General Izzi (Wesley Snipes) kräver ett bröllop över gränserna för att Akeem inte ska mördas när han blir kung - vilket han blir - och äldsta dottern Meeka är definitivt inte intresserad av att bli bortgift mot sin vilja. Alltså åker Akeem med sin trogna Semmi (Arsenio Hall) tillbaka till New York för att hitta den förlorade sonen.

När populära filmer får en uppföljare många år senare är enkelt sätt att knyta ihop filmerna att bjuda på passningar till det förflutna. Och det gör "Coming 2 America" med råge. Här kryllar det av karaktärer från förr och inte enbart de som Murphy och Hall själv spelar under make-up och masker. Nej, det dyker upp figurer som man aldrig trodde att man skulle få se igen. Det är ett publikfrieri som faktiskt fungerar otroligt väl. Ibland kan sådant landa väldigt illa men den här gången gör det inte det.

Hur som: Akeem hittar sonen, tar med honom och hans rejäla mamma (Leslie Jones) till Zamunda för att genomföra sin plan, men det går inte riktigt som det ska och det kommer att krävas ytterligare en resa till New York innan filmen är över.

Det är lite lustigt att filmen heter "Coming 2 America" då större delen av filmen utspelar sig i Zamunda. Då är ju faktiskt den svenska titeln mer passande eftersom den potentiella prinsen finns i New York. Och ännu bättre mina egna förslag... Men nog med egoistiskt skrävel för den här texten. "Coming 2 America" är en klart bättre film än vad jag hade förväntat mig även om den inte matchar sin föregångare. Det är dock en underhållande film som verkligen lyckas flirta med publiken på helt rätt sätt.

1. Filmen var förstås planerad för att bli ett biosläpp men som så många andra potentiella storfilmer kom pandemin emellan och Amazon knep distributionsrättigheterna.

2. Akeems mellandotter Omma spelas av Eddie Murphys dotter Bella. I filmen är hon drivande i framtagandet av en växtbaserad hamburgare som består av 100 procent gräs. Gott!

3. En roande referens är till bröderna Duke från "Ombytta roller" som alltså placerar filmerna i samma "universum".