Mördarjakt med det där lilla extra

Det är alltid kul när filmer som till synes inte är speciellt märkvärdiga ändå lyckas bjuda på det lilla extra. I det här fallet kunde man i och för sig på förhand lista ut att en film med Denzel Washington, Rami Malek och Jared Leto i huvudrollerna skulle leverera, men bra skådespelare betyder inte alltid att det är en bra film. Men i det här fallet är det så, fast det som är det lilla extra är faktiskt slutknorren på hela filmen. Det är den som är presenten till tittaren och som gör det väl värt att söka upp den här thrillern.

Washington spelar Joe Deacon, polis i Kern County i Kalifornien. Han får i uppdrag att ta sig till Los Angeles för att hämta ut viktigt bevismaterial i ett fall, och knorrar åt uppdraget. Det ska visa sig att Joe har varit mordutredare i Los Angeles och en mycket framgångsrik sådan, tills det gick åt skogen och han drog på sig på hjärtproblem och skilsmässa på grund av jobbet. Den som klivit in i hans roll är unga Jim Baxter (Rami Malek) som också klassas som en bra polis. Inledningsvis stångas de båda krafterna mot varandra, men ganska snabbt inser Jim att han har en värdefull resurs till hands som bara sitter av tiden. Alltså bjuder han med Joe till en mordplats och inser direkt att veteranen har ett sätt att tänka och förstå situationer som få andra har.

Det rör sig en seriemördare i trakten och Jim har ingenting att gå på. Joe går i gång på fallet, speciellt som det finns inslag i morden som påminner om ouppklarade fall från hans tid som mordutredare. Han tar lite ledigt från jobbet och privatspanar lite, men delar med sig av sina fynd till Jim. Snart leds blickarna till en mycket suspekt person, Albert Sparma (Jared Leto), och Joe och Jim får en vittring de helt enkelt inte kan släppa.

Så långt inte överdrivet märkvärdigt, men filmen är bra. Albert Sparma är ingen vanlig misstänkt, utan en smart och iskall figur som vet vilka knappar man ska trycka på för att provocera fram reaktioner och det gör att det blir ett psykologiskt spel mellan de tre karaktärerna. Jared Leto är helt perfekt i rollen och den som imponerar mest i sammanhanget. Men jag gillar Denzel Washington och Rami Maleks gestaltningar också. Det är inga endimensionella figurer, speciellt inte Joe som bär på mycket i sitt bagage.

Som sagt: Filmen bjuder på det lilla extra och gillar man bra mördarjaktsfilmer ska man definitivt kolla upp "The Little Things".

Två featuretter ligger med. Den första är lite märklig. Det är en sorts genomgång av fyra olika polisfilmsroller som Denzel Washington gjort. Jag har lite svårt att förstå poängen med den. Visst, Washington är bra på det han gör, men...

Nåja, den andra är en kort basicgenomgång av "The Little Things" med fokus på de tre huvudskådespelarna.

1. Redan 1993 skrev John Lee Hancock manuset till filmen.

2. Vid olika tillfällen sedan dess har Steven Spielberg, Clint Eastwood och Danny DeVito varit aktuella som regissörer. Men det blev Hancock själv som regisserade den.