Spännande och mörkt otäck

För några år sedan gjordes filmen "Locke" som helt och hållet bestod av telefonsamtal huvudpersonen spelad av Tom Hardy hade medan han körde bil. Där handlade de om en byggförman som försökte reda ut både professionella och privata saker under cirka 90 minuter.

"The Guilty" har ett liknande upplägg och här är det Jake Gyllenhaal som står för enmansshowen som polisen Joe i Los Angeles. Han är tillfälligt kommenderad till att ta larmsamtal på grund av något som hänt tidigare. Vad det är vet vi inte inledningsvis, men vi ser att det påverkar honom något enormt. Psykiskt och fysiskt är Joe något av ett vrak och när han emellanåt samtalar med sin fru är det tydligt att de har separat till följd av vad det nu är han gjort.

Skogsbränder råder i området och larmsamtalen duggar tätt. Det är allt från folk som är rädda för elden och röken, till de som knarkat sig dumma eller folk som blivit rånade. Jobbet är ett straff för Joe som räknar minuterna till arbetspassets slut. Men så kommer ett samtal från en rädd kvinna. Joe lyckas förstå att hon blivit kidnappad och ringt larmcentralen när hon påstår för sin förövare att hon pratar med sin dotter. Joe lyckas kommunicera med henne på ett sätt som gör att han får vissa ledtrådar till var hon kan befinna sig, men det är ett pussel som tar upp resten av hans pass och mer. Ju längre in i det hela han kommer, ju mörkare blir historien, samtidigt som vi slutligen får veta vad han gjort för att hamna där han hamnat.

Det är ganska tät thriller som successivt blir allt mer spännande och samtidigt lite otäck. Det som kommer fram så småningom påverkar helt klart både tittaren och huvudpersonen och det är ju något som bara är positivt för helheten. Precis som "Locke" är filmen ungefär en och halvtimme och det räcker gott och väl. Det är en konst att vara så fokuserad på en person och en miljö och förmedla övriga delar av historien genom ljud, men det fungerar bra i detta fall.

1. Filmen är en remake på en dansk film skriven och regisserad av svenska Gustav Möller. Filmen, "Den skyldige", kom 2018.

2. För regin av denna film står Antoine Fuqua, känd från bland annat "Brooklyn’s Finest", "Olympus Has Fallen" och "The Equalizer"

3. Några av de skådespelare som bara är med i andra änden av en telefonlina och alltså inte i bild är Peter Sarsgaard, Ethan Hawke och Paul Dano.