Ohelig blandning av B och lite bra

Jeffrey Dean Morgan spelar Gerry Fenn, en journalist på dekis som kört sin karriär i botten efter att ha fabricerat egna nyheter. Nu tar han nästan vilket jobb som helst även om ersättningen är riktigt usel. Därför nappar han på att åka ut på Massachusettsvischan där boskap ska ha stympats. Det visar sig att så inte är fallet. Den ko Gerry inspekterar är helt frisk men har blivit lite vandaliserad i pälsen. Ingen större fara och heller ingen stympning. Alltså faller uppdraget platt och någon ersättning för ingenting lär Gerry inte få. Men journalistögat finns där och hans blick fallet på ett gammalt träd. Det står på kyrkans mark i småstaden Banfield och i inledningen av filmen har vi fått se hur kyrkan lät en häxanklagad ung kvinna hängas och brännas i trädet för att sedan symboliskt fånga hennes själ i en liten docka.

Gerry hittar dockan i ett hål i trädet. Han noterar det märkliga datumet 31 februari 1845 och krossar den. "När den heliga talismanen krossades började stympningarna" säger han rubrikmässigt och så har han sin historia. På natten, på väg hem, kör han nästan på en ung kvinna som tar sig till trädet där hon pratar tydligt med det. I och med att kvinnan är den dövstumma Alice (Cricket Brown) är detta förstås inget mindre än ett mirakel. Alice säger att det är jungfru Maria som kommunicerar med henne och snart sker nya mirakel, vilket får katolska kyrkan att intressera sig. Biskopen Gyles (Cary Elwes) och inkvisitorn Delgarde (Diogo Morgado) skickas dit för att undersöka om det verkligen är ett mirakel eller om det är något annat i görningen.

För Gerry har detta uppdrag gått från meningslöst till meningsfullt eftersom han är första journalist på plats och dessutom den enda Alice litar på, vilket betyder att han hamnar i en ny sits när han pratar med sina nuvarande och tidigare arbetsgivare. Men är det verkligen jungfru Maria som talar till Alice och utför alla mirakel eller är det i själva verket någon annan?

Jag har en lite försiktig förtjusning till religiöst kryddade skräckfilmer, men "The Unholy" tycker jag faller lite platt. Den blandar ganska b-betonade effekter med vissa riktigt bra, vilket är en märklig kombination. Men sen förlitar den sig alldeles för mycket på jump effects, vilket till slut bara gör det parodiskt, speciellt när det väldigt ofta kombineras med att någonting åker snabbt rätt mot kamerans synvinkel. Ett par gånger fungerar det av bara farten men sen blir det snabbt tjatigt.

Hela känslan i filmen är lite billig. Jeffrey Dean Morgan är visserligen en stabil skådespelare men här känns det lite som att verkligheten och dikten går hand i hand. Precis som hans karaktär Gerry tar vilket uppdrag som helst känns det lite som Morgan gjort samma sak. Hela hjärtat ligger inte i projektet, om man säger så.

Så, nä "The Unholy" fungerar inte riktigt för mig, trots vissa saker på pluskontot.

1. Filmen baseras på James Herberts roman "Shrine" från 1983. Vad jag kan se finns boken inte översatt till svenska.

2. Jag måste säga att jag gillar filmens omslagsbild. Snyggt gjort på alla sätt och vis. Lite för bra i jämförelse med vad filmen levererar dock...

3. Journalistuppdraget Gerry tar inledningsvis innebär okänd tid i bil tur och retur, intervjuer och foto och han är borta minst en dag. För detta ska han få $150, alltså ungefär 1300 kronor. SJF (Svenska journalistförbundet) skulle starkt avråda för en sådan usel ersättning för så mycket tid och arbete!

ANDERS JAKOBSON (2021-11-01)