Mer snygg än skrämmande historia

Mike Flanagan som även gjort "The Haunting of Hill House" och "The Haunting of Bly Manor" ligger även bakom denna Netflix-serie. Vi får även återse Kate Siegel och Henry Thomas (det finns fler här som vi känner igen från de två tidigare serierna), som är några Flanagan gillar att jobba med. Nu är inte "Midnight Mass" lika bra som de två tidigare men den är ändå riktigt bra. Om än kanske snyggare än den är skrämmande. Visst det är en skräckthriller, men nja, så himla läskig är den nog inte. Däremot njuter jag rent visuellt väldigt mycket.

Huvudrollen görs av Zack Gilford i rollen som Riley Flynn. Riley återvänder till den lilla isolerade ön han vuxit upp på efter att ha avtjänat ett straff för att rattfull kört ihjäl en tjej. Riley är nu full av ånger och vill straffa sig själv lite för vad han gjort genom att flytta hem igen. Hans mamma är väldigt glad att se honom men hans pappa tycker nästan lika illa om honom för vad han gjort och har svårt att ta honom till sig nu när han återvänder.

Till ön anländer även en ung präst som ska vikariera medan deras ordinarie präst tillfrisknar på fastlandet. Men något stämmer inte med den nye prästen och när församlingsmedlemmarna en efter en blir botade från sina krämpor anar man att det är något som inte är helt som det ska.

Jag gillar det mesta med "Midnight Mass". Stämningen, skådespelarna, manus och så vidare. Dock blir den aldrig riktigt läskig vilket jag hade velat men samtidigt kan jag leva med det. Man berättar en historia som man även knyter ihop i slutet och vi får svar på de frågor vi får under seriens gång. Dessutom är den visuellt riktigt snygg. Helt klart något att se.

1. Dra nu inte ut på detta och gör en andra säsong.

2. Henry Thomas är en förbaskat bra (och underskattad) skådespelare.

3. Heja Netflix som släppte alla avsnitt på en gång.