Craig säger adjö med bästa Bond länge

Efter flera års försening så är det äntligen dags för 007 James Bond att återvända. Eller förresten är han inte 007 längre. Bond har nämligen sagt upp sig från den brittiska underrättelsetjänsten och lever nu som pensionär. Men som ni alla förstår så håller det inte speciellt länge. Bond som pensionär skulle knappast bli en spännande film. En dag dyker hans vän Felix Leiter upp tillsammans med CIA-agenten Logan Ash. De vill ha Bonds hjälp med att hitta en vetenskapsman som utvecklat ett vapen som kan ställas in så det enbart dödar personer med en viss DNA-kombination. Bond är först motvillig men när han får reda på att M och den brittiska underrättelsetjänsten är inblandade i framtagandet av vapnet bestämmer han sig för att hjälpa Felix.

Detta är upptakten på en katt- och råtta-lek där alla jagar alla och alla försöker döda den andre och den här gången får vi mycket av vad James Bondfilmerna faktiskt står för. Inte den sexistiska syn som finns i de tidiga filmerna men vi får specialprylar, vi får träffa Q, M och Miss Moneypenny. Man har till och med blinkat åt de gamla filmerna där Bond brukade komma in på Miss Moneypennys kontor och kasta hatten på klädhängaren, nu kastar han i stället sitt besökskort i papperskorgen. Jag gillar det.

Detta är dessutom den längsta Bondfilmen som gjorts. Två timmar och 43 minuter klockar den in på. Det är även Daniel Craigs sista film som Bond vilket märks. Det ska bli väldigt intressant att se hur man väljer att gå vidare med Bond i nästa film. Jag utgår ifrån att det kommer en ny film. Det finns några olika vägar man kan välja. Jag vet vad jag tycker man ska göra men det behåller jag för mig själv för att inte avslöja för mycket av det som händer i filmen.

När det gäller Daniel Craig så tar han verkligen fasta på att man ska sluta på topp. Jag tycker han växt in i rollen bra och när han nu får agera i vad jag tycker är en riktig Bondfilm så blir det riktigt bra. Han hade gärna fått göra en film till om ni frågar mig.

1. Rami Malek som spelar Bondskurken Safin gör det riktigt bra.

2. Vi får återse både Spectre och Ernst Stavro Blofeld (spelad av Christoph Waltz).

3. Lite fånigt är det att Bonds efterträdare fått hans nummer (007).