Leatherface slaktar logiken

Vill man ha gore, blod och ond bråd död i alla dess former kommer man gilla denna film. Vill man ha logik bör man söka sig till andra filmer. Netflix "Texas Chainsaw Massacre" är en uppföljare till den första filmen och plockar upp handlingen ungefär 40 år efter originalet. Vi får följa en grupp som har köpt upp en massa fastigheter i en liten stad i Texas. Samma stad som en viss Leatherface härjade i för 40 år sedan. Då överlevde endast en person, Sally Hardesty. Hon har aldrig kunnat släppa det som hände och har under dessa år blivit sheriff och letar hela tiden efter mannen med motorsågen som dödade hennes vänner.

När så fastighetsköparna kommer till staden för att visa upp den för eventuella spekulanter, planen är att yngre folk ska flytta dit och bygga upp ett nytt samhälle, visar det sig att ett hus, stadens barnhem, är bebott av en gammal dam och ett av hennes barnhemsbarn. Japp, ni gissade det. Barnet är Leatherface och han är inte glad över att det kommer en massa folk till hans stad. Han hämtar därför sin motorsåg och börjar rensa upp och det är nu blodbadet börjar…

Logiken då? Ja, om man nu ska ta i beaktande att det gått 40 år och Sally, som får reda på att Leatherface är tillbaka och ger sig ut efter honom, åldrats 40 år borde ju rimligtvis även Leatherface gjort det men så verkar inte vara fallet. Man verkar även ha svårt för att bestämma sig för vilket väder man vill ha i filmen. När vi ser utomhusscener regnar det riktigt ordentligt men när vi befinner oss inne i olika hus kan man se solen skina in genom fönster och andra öppningar. Nu är dessa filmer vad de är och man får köpa saker som detta men det stör lite och man undrar lite varför man slarvar.

Men som sagt, är det en slasherfilm man vill ha så får man det här. Och om man inte är för nogräknad följer den faktiskt första filmen rätt bra vilket är kul. "Texas Chainsaw Massacre" underhöll mig under de 83 minuter den varade men det är inte en film jag kommer se igen.

1. Jag vet inte om det är jag men bladet på motorsågen ser ut att växa och krympa om man jämför olika scener.

2. Hur får Leatherface sin ansiktsmask att sitta fast?

3. Motorsågen fungerar trots att den legat orörd i 40 år och dessutom blir beskjuten. Det får man kalla kvalité.