Roligt, actionfyllt och tänkvärt

Det är ganska självklart att det finns en uppsjö av filmskapare som inspirerats av, låt oss säga, en viss Steven Spielberg. Två tydliga exempel är J.J. Abrams "Super 8" och Dufferbrödernas "Stranger Things". Shawn Levys "The Adam Project" har också spår av Spielberg. Inte lika tydligt som de andra exemplen men jag är ganska säker på att Spielberg rättar till kepsen och sätter ihop pekfingrarna över skägget och myser som bara han kan när han ser filmen.

Det här är en tidsresefilm som utspelar sig i tre olika tider. I filmens nutid är huvudpersonen Adam (Walker Scobell) en spinkig nörd som drömmer om tjejer och får på däng av tuffare killar. Adam är en sådan som inte riktigt kan hålla truten utan låter munnen gå och det är en av anledningarna till att det är som det är. Men under ytan finns en kille i yngre tonåren som sörjer sin pappa som omkommit i en bilolycka bara något år tidigare och som utvecklat en ganska stel relation till sin mamma (Jennifer Garner) som å sin sida inte låtit sig själv sörja sin förlust ordentligt.

Runt 30 år framåt i tiden är tidsresor fullt möjliga och den vuxna Adam (Ryan Reynolds) reser bakåt i tiden. Han gör det i viss desperation och under attack från någon som verkligen inte vill att han ska färdas i tiden. 2022 är inte målet men det är där han hamnar och vem stöter han på om inte sitt yngre jag. När chocken lagt sig för den yngre Adam bildar de båda ett märkligt radarpar som faktiskt har nytta av varandra. Adam den äldre kan vägleda den yngre genom vissa avgörande funderingar och den yngre kan hjälpa den äldre att minnas saker som tiden förändrat.

Men det var 2018 som var den egentliga tidpunkten Adam ville färdas till för att då kunna utplåna möjligheterna till tidsresor helt och hållet. Det var nämligen pappan Louis (Mark Ruffalo) som kom på en algoritm som i framtiden är avgörande för att tidsresor blir möjliga. Alltså måste de båda Adamarna resa några år bakåt och träffa sin döda pappa i livet och hur kommer han i så fall att reagera på det?

"The Adam Project" är först och främst en rolig film förpackad i en actionfylld scifiskrud, men det är också en film om sorg och saknad och relationen mellan en son och en far. Mixen borde kanske spreta men jag tycker att det faktiskt fungerar fint ihop. Det är en underhållande film som ändå vilar lite i några allvarligare stunder.

Filmdebuterande Walker Scobell är ett riktigt fynd. Det är hur enkelt som helst att köpa honom som en yngre upplaga av Ryan Reynolds. De har lika lätt att leverera drypande repliker. Kanske ett namn att lägga på minnet?

1. Det är lustigt att det numera gjorts så mycket superhjältefilmer att jag per automatik associerar huvudrollsinnehavarna till deras superhjältekaraktärer. Ryan Reynolds känner vi som både Deadpool och den utskällda Green Lantern, Mark Ruffalo är fortfarande Bruce Banner/Hulken och Jennifer Garner spelade ju Electra i både "Daredevil" och en solofilm. Dessutom spelar Zoe Saldana framtids-Adams fru och hon är ju känd som Gamora i "Guardians of the Galaxy". Det finns säker fler i skådespelarlistan som gjort superhjältefilmer men dessa var de uppenbara.

2. Filmen var på väg att bli gjord redan 2012 med Tom Cruise i en roll, troligen den som framtids-Adam.

3. Manuset är skrivet av tre författare, Jonathan Tropper, T.S. Nowlin och Jennifer Flackett, som har ganska olika bakgrunder. Nu vet jag inte riktigt om de skrivit tillsammans eller om någon kallats in för att tvätta manuset, men jag tycker att den spridda bakgrund de har på något vis kan förklara "The Adam Projects" genremix.

ANDERS JAKOBSON (2022-03-15)