Extra allt näst sista gången

Jag tror inte någon säsong av "Stranger Things" har varit så upphajpad som denna. Till viss del kan det bero på att den blev lite covid-försenad men också på grund av det lite märkliga upplägget med två delar där allt utom de två sista avsnitten släpptes först. Något som sticker ut med säsongen i sin helhet är de oerhört frikostiga längderna på avsnitten. Det kortaste avsnittet är en dryg timme medan finalen klockar in på närmare 2,5 timmar. Totalt sprider de nio avsnitten ut sig på 13 timmar vilket betyder att snittiden är farligt nära 90 minuter. Rena långfilmssäsongen alltså. Å ena sidan har jag inga större problem med det. Jag upplever inte att merparten av avsnitten är 1.15 eller 1.20. Å andra sidan är det ändå stunder då det märks att det är lite utdraget och långt.

Säsong tre slutade väldigt dramatiskt där vi förmodade att polisen Jim Hopper (David Harbour) offrade sig, men som bonusscenen avslöjade hade han hamnat Sovjetunionen på något märkligt sätt och det är i ett stenhårt fängelse vi återser honom nu. Men mer om det senare. Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo), Lucas (Caleb McLaughlin) och Max (Sadie Sink) har alla börjat high school i Hawkins. Max lider av sviterna från sist då hennes bror dog och har distanserat sig från de andra. Även Lucas glider bort då han prioriterar basketlaget framför rollspelsgänget Hellfire Club där Mike och Dustin mer än gärna spelar med karismatiska hårdrockaren Eddie (Joseph Quinn) som spelledare. Det är också Eddie som blir vittne till det första mystiska mordet som säsongens onda kraft utför. När cheerleadertjejen Chrissy ska köpa droger av Eddie för att bota kraftig ångest och huvudvärk faller hon i trans, svävar upp i luften och får alla ben i kroppen brutna. Eddie flyr i panik men blir därmed huvudmisstänkt.

Vid det här laget har Mike rest till Kalifornien för att hälsa på Eleven (Millie Bobby Brown) som flyttat med familjen Byers, Will (Noah Schnapp), Jonathan (Charlie Heaton) och Joyce (Winona Ryder). Eleven har blivit av med sina krafter och är här "bara" Jane som är duktigt mobbad i skolan, vilket hon förstås inte berättar för Mike. Det blir lite knepig stämning. Will beter sig också lite udda och Jonathan är mest hög tillsammans med nya kompisen Argyle (Eduardo Franco). Eleven ska hålla sig under radarn, men när hon gör ett misstag börjar klockan att ticka och hon blir bortförd för att få sina krafter återuppväckta då situationen i Hawkins indikerar att något värre är på gång. Mike och Byers-bröderna vet inte vart Eleven har förts och ger sig av på en udda roadtrip för att hitta henne.

Vid det laget har Joyce tagit sig till Sovjetunionen tillsammans med Murray Bauman (Brett Gelman) då hon fått ett meddelande som indikerar att Hopper är vid liv och att det finns en möjlighet att köpa hans frihet. Detta spår i den fjärde säsongen känns aningens utdraget och omständligt, men ska visa sig ha en viss poäng när det drar ihop sig till final.

Dustin tror inte att Eddie är skyldig, så han tar hjälp av Mikes storasyster Nancy (Natalia Dyer), Steve Harrington (Joe Keery), Robin Buckley (Maya Hawke) och i viss mån Lucas lillasyster Erica (Priah Ferguson) för att hitta Eddie som berättar vad han sett, hur otroligt det än må vara. Eftersom gänget varit med om konstigheter förr tar de hans berättelse på allvar och berättar för honom om Upside Down och de krafter som finns där. Den kraft de har att göra med nu kallar de Vecna och skulle kunna beskrivas som någon sorts blandning av Pinhead från "Hellraiser" och Freddy Krueger (lustigt nog gör Robert Englund en gästroll i säsongen) som sätter folk i trans och dödar dem i deras drömmar. I samband med dödsfallen öppnas en portal till Upside Down, vilket gör att det är där striden mot det onda måste ske.

Säsong 4 blir väldigt spännande och samtidigt ovanligt uppdelad i fyra tydliga spår. Händelserna i Hawkins, händelserna i Sovjetunionen, Mike och Byers-brödernas resa och Elevens soloäventyr. I det senare handlar det mycket om att vissa luckor från hennes förflutna, och i synnerhet specifika händelser, fylls i vilket kommer att landa i att Elevens roll i helheten är avsevärt mer personlig än någon annans.

"Stranger Things" har växt till att bli en riktig ensemblehistoria men trots det är det två karaktärer som verkligen sticker ut och det är Max och Eddie. Framför allt Max, som varit med ett tag, går igenom något väldigt omvälvande som Sadie Sink gestaltar galant. Det är riktigt bra och jag är svag för karaktären Eddie och imponeras av Joseph Quinn som är inget annat än helt perfekt i rollen. Jag måste också säga att monstret Vecna är något extraordinärt inom seriens ramar. Här har det mer handlat om identitetslösa fantasifigurer tidigare, men Vecna har karaktär, språk och är genuint läskig.

Seriens värld börjar bli lite komplicerad, men samtidigt finns det nu ett bestämt slut. Säsong fem blir den avslutande omgången och om det redan nu var extra allt så vet jag inte vad som väntar när finalsäsongen kommer. Förhoppningsvis ser The Duffer Brothers till att sansa sig lite och inte sväva ut i evighetslånga avsnitt.

1. Kate Bushs 1985-hit "Running up that hill (Deal with God)" har en stor betydelse i säsongen. Det ledde till att låten fick en ordentlig nyrenässans och letade sig upp på hitlistorna. Kate Bush tackade och tog emot:

2. Mer musik, förstås. Überhårdrockaren Eddie Munson bär en väst med Dio-ryggmärke. Denna väst ska vara inlånad från salige Ronnie James Dios privata samling. Fräckhetsfaktorn slår i taket!

3. I ett avsnitt läser en karaktär högt för en annan ur boken "The Talisman" av Stephen King och Peter Straub. I den fantasyromanen färdas huvudpersonen som är yngre tonåren mellan två parallellvärldar. Alltså vissa likheter med "Stranger Things". Filmrättigheterna till boken såldes till Steven Spielberg redan innan boken kommit ut 1984, men hittills har det inte blivit någon filmatisering. En del horribla manus där alldeles för mycket av originalmaterialet förvanskats har cirkulerat, men nu är det tänkt att The Duffer Brothers ska göra boken som serie för Netflix. Sannolikt ligger det en del år bort, men det känns som att om det är någon som ska göra "The Talisman" rätt så är det dem.

ANDERS JAKOBSON (2022-07-05)