Saul Goodman stämplar ut för gott

Vi har varit vid den här punkten förut. En högkvalitativ och älskad tv-serie ska gå i mål. Flera års och multipla säsongers historier ska knytas ihop i en final som i bästa fall ska tillfredsställa alla tittare. Det är inte alla serier som lyckas med det. Vissa har inte haft en plan för att komma till slutet på ett smidigt sätt och lämnar alldeles för många frågor obesvarade. För många trådar som bara hänger i luften utan att bli sammanknutna.

Men inte "Better Call Saul". Denna serie som jag initialt såg som en ointressant spinoff, vilket jag alltid återkommer till i mina recensioner, har vuxit till att bli ett komplement som når samma klass och nivå som den serie den sprang ur - "Breaking Bad". Jag vet inte hur ofta en spinoff har blivit så bra att den matchar föregångaren. Det kan inte vara speciellt vanligt. För mig är det oundvikligen så att "Breaking Bad" och "Better Call Saul" är två hälfter som hör ihop och ska ses som en ruskigt stabil helhet.

Den avslutande säsongen delades upp i två omgångar. Först kom sju avsnitt och sedan kom de sex sista. I den första hälften fick vi inte se något om Omaha Gene, det vill säga Saul Goodmans (Bob Odenkirk) nutida hemliga jag (som lustigt nog skildras i svartvitt). Det får vi göra nu och det är det som leder oss ända in i slutet. Men vi börjar exakt där vi slutade sist, där Sauls och hans fru Kim Wexlers (Rhea Seehorn) utdragna spratt mot Howard Hamlin (Patrick Fabian) slutade på absolut sämsta tänkbara sätt. Konsekvenserna av det hela är det som splittrar paret och får Jimmy McGill att verkligen bli den Saul Goodman vi känner igen från "Breaking Bad".

Här har vi bara en av de trådar som knyts ihop. Fler blir det längs med säsongens gång när flera välbekanta ansikten dyker upp. Parallellt med trådknytningen kommer fler pusselbitar på plats som gör Jimmy/Saul/Gene till en tydligare person.

Eller kanske inte. Detta är verkligen en av de mest komplicerade och välskrivna karaktärer som skildrats i tv. Att den här rollen är Bob Odenkirks karriärshöjdpunkt är ganska givet.

Gus Frings (Giancarlo Esposito) och Mike Ehrmantrauts (Jonathan Banks) historier knyts ihop med "Breaking Bad" men får förstås inget avslut i denna serie. Nej, fokus ligger på Saul och när verkligheten kommer ikapp honom.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva. "Better Call Saul" går i mål med flaggan högt i topp. I sju och ett halvt år har serien tuffat på och det har verkligen varit värt allt tittande. I dagsläget har serien som helhet ett genomsnittsbetyg på 8,9 av 10 på IMDB, vilket placerar den på topp-50. "Breaking Bad" ligger två på listan med 9,4 och när det kommer till kritan kanske "Breaking Bad" är lite vassare men det är knappt. Jag lyfter på hatten och tackar ödmjukast för tv när det är som allra bäst.

1. "Better Call Saul" gjordes totalt i 63 avsnitt. "Breaking Bad" i 62. Dessutom finns spinoff-filmen "El Camino: A Breaking Bad Movie" som skulle kunna ses som ett 63:e "Breaking Bad"-avsnitt.

2. I och med denna säsong är detta tv-universum avslutat. Seriernas skapare Vince Gilligan har sagt att det inte blir mer. Men det vet man ju förstås aldrig.

3. Seriens sista avsnitt visades drygt ett år efter att Bob Odenkirk drabbades av en mindre hjärtattack som visade sig vara ganska allvarlig. Detta var under inspelningen av säsongen som temporärt pausades medan han tillfrisknade.

ANDERS JAKOBSON (2022-08-17)