En lite märklig återkomst

När tv-serien "Futurama" hastigt och olustigt droppades av Fox för ett par år sedan var det ett riktigt slag i ansiktet på alla fans, däribland mig. Jag älskade serien från första avsnittet och har sett de fyra säsongerna hur många gånger som helst. Personligen tycker jag att "Futurama" är snäppet roligare än "The Simpsons" då referenshumorn är vassare.

Men under åren har hoppet funnits om en comeback och nu är den här. Fox har givit seriens skapare David Cohen och Matt Groening förtroendet att göra fyra långfilmer direkt på DVD ("Bender's big score" kommer att följas av "The beast with a billion backs", "Bender's game" och "Into the wild green yonder", enligt uppgift under 2008) som senare kommer att klippas om till 16 vanliga avsnitt - hur nu det ska gå till - och visas på tv.

Det är lätt att göra en jämförelse till "The Simpsons movie", men det finns en rejäl skillnad. Den var en riktig film, med allt vad det innebär av dramaturgi och upplägg medan "Bender's big score" är som ett fyra gånger långt avsnitt.

Det gör att comebacken blir en smula märklig. Det kan på något sätt vara lite ovana för ibland känns det verkligen att storyn är utdragen till långfilmslängd, även om manusförfattaren Ken Keeler har sett till att fylla storyn rejält.

"Bender's big score" är en stor hyllning till seriens fans, som i allra högsta grad påverkat återkomsten, genom ett myller av referenser till tidigare avsnitt. Det blir nästan lite övertydligt och "too much" samtidigt som det är roligt också. Det känns som nästan varenda karaktär som varit med i serien på ett eller annat vis är med i filmen, även om de inte har repliker. Samtidigt är det en av de mest komplicerade historier vi varit med om i "Futurama"-världen, som snyggt knyts ihop mot slutet av filmen. Just detta gör det smått obegripligt för mig att klura ut hur sjutton de ska få till fyra separata avsnitt av denna film.

I korta drag: Tre - tidigare okända - aliens lever på information och kontroll och lyckas ta över Planet Express-teamet - och i förlängningen hela världen - via spam och datavirus. Det sista hamnar i Bender som blir en sorts slav i deras våld. En tidigare okänd tatuering på Frys skinka innehåller en datakod som öppnar en paradoxfriportal som gör det möjligt att resa bakåt i tiden utan att påverka framtiden. Aliensarna utnyttjar detta genom att skicka Bender tillbaka i tiden för att hämta alla värdefulla föremål från historien tills de har total kontroll och tvingar alla jordbor att lämna planeten. Tillsammans med lite oväntad hjälp från en klassisk figur ur serien (jag säger inte vem...) startar vårt gäng en motståndsrörelse för att slå tillbaka.

Det finns också en sidohistoria med en ny karaktär som heter Lars som är väldigt bekant. Han får snabbt Leelas intresse vilket inte direkt roar Fry. Vem Lars egentligen är avslöjas inte förrän i slutet av filmen, men det är relativt enkelt att lägga ihop 1 och 1 under filmens gång och faktum är att man direkt från första gången man ser honom kan lista ut ett och annat. Jag gjorde det i alla fall.

Hur man än vrider och vänder på det är det härligt att återse "Futurama" även om "Bender's big score" inte riktigt hamnar i toppskiktet av de 70+ stories man sett under åren. Dock hoppas jag att de kommande filmerna har lite mer att erbjuda, vilket förmodligen underlättas när man blir lite mer van vid formatet.

Långfilmsupplägget har inneburit några förändringar i utseendet. "Futurama" presenteras nu i widescreen (dock inte i 2.40:1 som "The Simpsons movie") och animeringarna har blivit ett snäpp snyggare. Det tackar vi för, och vi tackar även för återkomsten.

En av höjdpunkterna på DVD-boxarna har varit att lyssna på kommentarspåren och givetvis finns denna möjlighet även på filmen. Några av skaparna till serien och röstskådespelarna John DiMaggio (Bender m fl) och Billy West (Fry, Farnsworth, Zoidberg m fl) babblar om ditt och datt under filmens gång. Här märks det att de måste hålla låda i fyra gånger så lång tid för efter ett tag blir det lite okoncentrerat och John och Billy börjar imitera karaktärer ur "The Sopranos" (!). Men underhållande i alla fall.

Under "Futurama"-panelen på Comic-Con fick besökarna en liten serietidning - "Futurama Returns!" - som knöt ihop det sista avsnittet av serien och första filmen. Denna lästes högt av röstskådespelarna inför publiken. Här får vi höra uppläsningen samtidigt som vi får se seriesidorna. Dessvärre är seriesidorna lågupplösta och i väldigt dålig kvalitet. Förstår inte riktigt varför en tryckt version av tidningen inte kom med som bonus i förpackningen. På YouTube kan man se en fanfilmad version av den här uppläsningen. Den ger lite mer faktiskt.

Apropå fans... En fanfavorit i "Futurama" är den obskyra Hypnotoad som med sin elektroniska blick och obehagliga ljud kan få vem som helst att göra vad som helst (framför allt lyda paddan). I filmen får vi ett litet smakprov av tv-serien "Everybody loves Hypnotoad" och här får vi ett helt avsnitt - 22 minuter med den hypnotiserande paddan uppbrutet med några reklamabrott och aktbyten. Helt sjukt och man ska vara ett riktigt idiotfan om man klarar av att se hela avsnittet i ett svep.

Några bortklippta scener med storyboards har klämts in härnäst. Intressant här är att dialogen från en scen arbetades om till en helt annan scen i filmen.

Al Gore, som figurerar i filmen - och då och då i serien, gjorde som bekant filmen "En obekväm sanning" som fick en specialgjord trailer för YouTube där han - i animerad form - och Bender snackar lite. Trailern är ungefär 1:30 lång. Till denna kan man kan man välja att se ett videokommentarspår med Gore, David Cohen och Matt Groening som är ungefär dubbelt så långt. Hur går det till? Ja, ni får se själva.

De som lyssnat på kommentarspåren till säsongsboxarna vet att det försegår mycket nörderi bakom kulisserna med obskyra referenser till allt möjligt, bland annat matematik. I "Bite my shiny metal X" får vi ett ganska långt föredrag om några av de matematiska referenserna i serien och filmen. Nördigt, men intressant även för oss som inte är några mattesnillen.

Lite småplock som 3D-modeller och karaktärsdesigner omringar en kopia av första utkastet till manuset som har en del subtila skillnader från det som filmades. Lite kul att jämföra faktiskt.

Till sist, femminuters promon som visades på Comic-Con.

1. Det är lite intressant att filmen driver väldigt mycket med Fox Network som lade ned serien när filmen nu är släppt av Fox... Hur går det ihop?

2. Förpackningen till denna Region 1-utgåva är ganska annorlunda och originell med en sådan där tredimensionell bild som förändras om man tittar på den från en annan vinkel (ena stunden Bender med ett drinkglas och andra Bender med en eldflamma ur munnen och utpoppande ögon). Aningens bräcklig förpackning dock, vilket posten tagit på sig ansvaret att prova...

3. En av Benders tidresor går till Sverige där han knycker Nobels fredspris. Detta är ju en liten miss av det annars så korrekta "Futurama"-gänget då fredspriset som bekant delas ut i Norge. Å andra sidan sker detta i framtiden och då kan ju utdelningen flyttats till Sverige...

ANDERS JAKOBSON (2007-12-10)