Lite av en transportsträcka mot finalen

Film fem av sju - eller åtta om de nu bestämmer sig för att göra två filmer av sista boken - om Harry Potter är en riktig eländig historia. Det börjar dåligt för Harry (Daniel Radcliffe) - han tvingas ta till magi utanför skolans område vilket betyder omedelbar relegering från Hogwarts, något han dock lyckas ta sig ur under förhör på Mysteriedepartementet.

Väl på skolan är saker och ting inte som de brukar. Hagrid (Robbie Coltrane) är borta, Dumbledore (Michael Gambon) ignorerar Harry och den nya läraren i försvar mot svartkonst, Dolores Umbridge (Imelda Stanton), visar sig vara en riktig... häxa... som ställer till det något enormt för eleverna på Hogwarts, inte minst för Harry.

Till råga på allt försöker Voldemort (Ralph Fiennes) tränga in i Harrys själ, denna farliga och mörka trollkarl som enbart Harry och Dumbledore tror är tillbaka. Med ett krig redo att bryta ut och bristande utbildning grundar Harry och hans vänner "Dumbledores armé" där de kan lära sig försvar mot svartkonst i praktiken. Men givetvis sätter den vidriga Umbridge käppar i hjulen även för detta.

Till slut flyttar sig handlingen till Mysteriedepartementet där Voldemort och hans Dödsätare letar efter något som avslöjar kopplingen mellan Harry och Voldemort och en våldsam strid utbrister där Harry drabbas av ännu mer elände.

Då filmerna ligger två historier efter böckerna och man som bokläsare vet hur hela kalaset slutar blir "Harry Potter och Fenixordern" lite av en transportsträcka. Det är inte någon av de bättre filmerna i sviten då som vanligt ganska mycket försvunnit från boken. Vad som dock är bra med filmen, och med faktiskt allihop som gjorts hittills, är att skådespelarensemblen är intakt. Även om vissa karaktärer vara sveper förbi i en eller ett par scener så är alla de klassiska skådespelarna på plats och jag hoppas verkligen att det kommer att bli serien ut, vilket i så fall gör "Harry Potter"-sviten till något riktigt unikt i filmvärlden. Vi har vid det här laget verkligen vant oss vid skådespelarna och de har - speciellt de yngre - alla vuxit in i sina roller.

Men i vanlig ordning har det även tillkommit några karaktärer. Den smått mystiska Luna Lovegood (Evanna Lynch) till exempel, och häxan Tonks (Natalia Tena) som fått alldeles för liten del i filmen jämfört med boken. Även på den onda sidan har vi fått tillökning i form av Bellatrix Lestrange (suveränt spelad av Helena Bonham Carter) och den ondaste figur man kan klä i rosa kläder - Dolores Umbridge (mästerligt gestaltad av Imelda Staunton). För ni som inte läst boken kan jag säga att Umbridge var ännu värre där!

Även om "Harry Potter och Fenixordern" innehåller ett par spektakulära specialeffekter så är vissa mindre lyckade. Framför allt tänker jag på två effekter som vi tidigare sett i sviten som i denna film inte riktigt stämmer överens med hur de sett ut tidigare. Det är dementorerna som helt ändrat utseende och Sirius Blacks (Gary Oldman) metod att kommunicera genom en öppen eld som skiljer sig. Hagrids halvbror, jätten Graup är ingen lyckad digital figur och även kentaurerna ser märkliga ut. Det är sådana där detaljer som bidrar till att "Harry Potter och Fenixordern" inte är någon av de bättre filmerna.

Extramaterialet på "Harry Potter"-filmerna har tenderat att vara lite barninriktat och så är det även delvis på denna DVD. Först dock en handfull bortklippta scener. Här finns bland annat en rolig scen med Emma Thompson som den fumliga professor Trelawney som här har problem med att... äta. I övrigt är det inget man reagerar något över.

I "Trailing Tonks" får vi mer av Tonks, eller närmare bestämt skådespelaren Natalia Tena som tar med oss runt på inspelningsplatsen. Tonläget i 20-minutersinslaget är inte direkt riktat till en 30+-recensent...

"The Hidden Secrets of Harry Potter" är en sorts kombinerad "det här handlar filmen om"-dokumentär och en återblick på vad som ska vara ledtrådar i det tidigare filmerna. Har man redan lagt ihop ett och två utan experthjälp (ett par av författarna till alla de böcker om "Harry Potter"-böckerna som finns medverkar i filmen) så finns det egentligen ingenting nytt att hämta i denna trekvart långa film.

"Harry Potter: The Magic of Editing" är en liten filmskola där regissören och klipparen berättar om hur man klipper film och vilken betydelse musik, specialeffekter och ljudeffekter har på en scen. Ganska basic information. Det hela leder sedan in i en interaktiv feature där man kan klicka ihop en egen liten mix av ljud och bild. Det orkade jag inte göra, och inte heller DVD:ns DVD-ROM-material fann jag energi att utforska i samband med denna recension.

Inte speciellt upphetsande extramaterial med andra ord.

1. Jag tycker det är mycket underhållande när Dumbledore kommer in i det inledande förhöret och presenterar sig med sitt fullständiga namn - Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore - och betonar "Brian" som det konstiga i namnet.

2. JK Rowling har fortfarande makt över filmerna. När filmmakarna ville utesluta husalven Krake satte hon ned foten. Krake har nämligen viss betydelse i den sista historien...

3. Hagrid är alltså till hälften människa och till hälften jätte. Med tanke på hur stora jättarna faktiskt är - vill vi verkligen veta hur det gick till den mörka natt när Hagrids föräldrar kramade varandra extra hårt...?

ANDERS JAKOBSON (2008-01-22)
Relaterade recensioner (8)
20 senaste recensionerna i kategorin Äventyr