Visst töntigt underhållningsvärde

Korsa "Species" med "American Pie" och du får "Decoys II". Fast utan den förras snygga specialeffekter och den senares träffsäkra humor. Denna film är en blandning av rymdskräck och humor, och utspelas på ett college där ett gäng unga kåta grabbar just inlett en tävling om vem som kan få ihop det med flest studentskor innan terminen är över. Vad de dock inte tagit i beräkning är att flera av de snyggaste tjejerna på universitetet har minst sagt livsfarliga sexvanor. De är i själva verket utomjordingar ute efter att döda sina partners, men först efter att ha befrukat dem med sin ondskefulla intergalaktiska avkomma.

"Decoys II" hoppade över bioduken och lanserades direkt på dvd. Det är lätt att förstå varför. Det här är lågbudgetskräck, med allt vad det tyvärr kan innebära av taffligt skådespeleri, oinspirerat kameraarbete och föga övertygande specialeffekter. Varningsklockorna ringer förstås omedelbart när jag läser att man spenderade mer än dubbelt så mycket pengar på dess föregångare, och mycket av filmen känns just som ett halvhjärtat försök att tjäna en hacka på de som uppskattade den första "Decoys"-rullen.

Handlingen är krystad, och man undrar till att börja med varför ett gäng hopplösa nördar som filmens karaktärer alls får för sig att tävla i brudraggning. De är inte direkt framgångsrika. Samtidigt har de utomjordiska antagonisterna en plan som är så ineffektiv att det är svårt att tro att de någonsin skulle kunna föröka sig. De måste förföra sina offer, sedan långsamt kyla ner dem till dödens gräns innan de kan göra dem på smällen, vilket naturligtvis misslyckas nio gånger av tio. Varför så tillkrånglat? Storyn tjänar knappast på det.

Skräcken är på barnfilmsnivå. Mycket dumt då filmens ämne är vuxet till sin karaktär. Ingen över tio år kan känna rädsla när rymdbrudarna visar sina sanna, reptilliknande skepnader. Kostymerna är gummiartade och ser inte kloka i helbild. Narrativet är dessutom totalt spänningslöst. Filmen innehåller några nakenscener, men dessa känns mest pliktskyldiga och är inget som höjer kvaliteten.

Därmed inte sagt att filmen inte har ett visst töntigt underhållningsvärde. "Decoys II" är den typ av film man ser tillsammans med ett par kompisar en slö söndag och högljutt pekar ut alla logiska luckor och fåniga repliker i. Jag kan även sträcka mig till att den innehåller ett par genuint roliga dialogstycken, men det är allt. I övrigt har filmen ingenting att komma med.

Några ytterst kortfattade biografier om några av de medverkande.

1. Regissören Jeffery Scott Lando är en riktig b-filmsmånglare med endast lågbudget-exploitation på meritlistan.

2. I Sverige har filmen undertiteln "Alien Seduction" medan den i USA är "The Second Seduction".