En annan sida av Baltimore

Den andra säsongen av "The Wire" börjar ungefär ett halvår efter att den första slutade. Teamet som jobbade så bra ihop har splittrats och de flesta har fått betydligt lägre tjänster. Huvudpersonen Jimmy McNulty (Dominic West), är fortfarande hatad av chefen för mordroteln, Rawls (John Doman), och har nu en tjänst hos hamnpolisen. Teamledaren Daniels (Lance Reddick) har hamnat långt nere i källaren och så vidare.

Platsen för säsongens fall är just hamnen, speciellt där fartygen lastar av stora containrar. Hamnarbetarna och deras fackförbund står i fokus. Det är hårda tider och arbetarna är inte garanterade sysselsättning varje dag. Fackledaren Frank Sobotka (Chris Bauer) vill rusta upp ett nedlagt område vid hamnen så att de kan ta emot fler fartyg och på så vis skaffa mer jobb. Men det krävs pengar för att få igenom beslutet och Frank hjälper ett hemligt kriminellt överhuvud som kallas "Greken" med smuggling. Exakt vad som smugglas in vet han inte, och vill inte veta så länge han får in pengar till sitt projekt.

Sedan följer en rad händelser som sätter grunden till det nya fallet. McNulty fiskar upp en oidentifierat kvinnolik ur vattnet, den patrullerande hamnpolisen Russell (Amy Ryan) stöter på en container i vilken det ligger ytterligare 13 kvinnolik och Sobotka hamnar i en beef med polisintendenten Stan Valchek (Al Brown), svärfar till Prez (Jim True-Frost) som vill reda ut varför Sobotka har så mycket pengar och tillsätter en övervakningstjänst. När denna inte ger något resultat tvingar Valchek polismästaren Burrell (Frankie Faison) att sätta in Daniels som teamledare, vilket leder till att det gamla gänget med Freamon (Clarke Peters), Greggs (Sonja Sohn), Herc (Domenick Lombardozzi) och Carver (Seth Gilliam) återförenas. Alla utom McNulty som fortfarande är "utvisad" av sin chef.

Här kan man notera en liten brist med säsongen och det är att det tar lite för lång tid innan fallet verkligen kommer igång, och det tar ännu längre tid innan McNulty kommer in i gänget - vilket han slutligen gör. Det är kanske egentligen ingenting som direkt försämrar säsongen men det tar som sagt lite tid innan de kommer till skott.

Nu fick jag kanske det att framstå som att McNulty inte är med alls inledningsvis, men så är det förstås. Det är han som fixar fram bevis för att de 14 kvinnorna faktiskt mördades och att de hamnar på Rawls bord, något som inte uppskattas av den hatiska chefen som jobbat hårt med att få upp procenten på uppklarade fall och inte jublar över 14 nya mordfall. Och som knappast tycker bättre om McNulty för detta.

Russell jobbar tillsammans med Bunk (Wendell Pierce) med mordfallen men snart börjar de jobba tillsammans med avlyssningsteamet då deras fall faller samman till ett stort, där Sobotka visar sig bara vara en liten del av det hela och inte den som står i fokus.

Parallellt med polisarbetet får vi tar stor del av vad som pågår i hamnen. Sobotkas son Ziggy (James Ransone) och brorson Nick (Pablo Schreiber) hamnar i eget blåsväder. Ziggy är en notorisk strulputte som försöker ge sig in i drog- och smuggelbranschen för att tjäna snabba pengar som han sedan indiskret kan bränna på vad som helst. Nick, betydligt smartare och högre rankad av Sobotka, behöver också pengar för att trygga sin lilla familjs framtid och tar över Ziggys misslyckade försök genom att göra egna dealar med "Grekens" andreman Spiros (Paul Ben-Victor), utan att Sobotka vet alla detaljer. Det är genom dessa karaktärer vi får ta del av en annan del av Baltimore.

Något som är bra med säsongen är att man inte alls släpper de kriminella karaktärerna från första säsongen. Även om de inte har något med det nya fallet att göra, förutom en liten, minimal koppling, så är de med. Med Avon Barksdale (Wood Harris) i fängelse - där han visserligen ändå lever livet - får Stringer Bell (Idris Elba) hålla ställningarna, vilket inte är så lätt. Deras "produkt" håller dålig kvalitet och köparna sviker. Stringer tar en del egna initiativ som går emot Avons planer, och den sistnämnda skickar in den djävulska mördaren Brother Mouzone (Melvin Williams) för att styra upp saker och ting. En otroligt intressant karaktär som ser ut som en tvättäkta nörd med fluga och allt men som verkligen kan sätta skräck i folk. Vi får se om han dyker upp i framtiden.

Men till sist får även Avon gå med på den bistra verkligheten och inleda ett samarbete med östra Baltimores knarkkung Proposition Joe, vilket lägger grunden för säsong tre.

Efter att ha sett två säsonger av "The Wire" kan jag konstatera att man bara bygger ut persongalleriet mer och mer. Karaktärer som jag trodde var obetydliga för framtiden är kvar (som t.ex Omar Little (Michael K. Williams) som lever på att råna knarklangarna) och får allt starkare position. Det gör att serien lever upp och blir allt bredare.

Och jag klagar inte alls på det. Nu när man lärt sig karaktärerna och kommit in i deras liv så blir "The Wire" en mycket njutbar serie att titta på, denna gång i 12 timslånga avsnitt.