Lågbudget, konstig, dålig

"Small Town Folk" är ännu en film i raden av den ånyo populära survival-genren, fast denna gång kryddad med en rejäl dos humor. Tyvärr är filmen inte särskilt rolig då skämten vare sig är välskrivna eller rätt utförda, och underhållningsvärdet faller sålunda platt.

Storyn är det vanliga för den här sortens rysare, men särskiljer sig lite genom att utspelas i England. En skara utbölingar förirrar sig ut på vischan där de snart stöter ihop med traktens invånare, som naturligtvis är allt annat än välkomnande. Som alltid rör det sig om ett gäng degenererade bondtölpar som glatt sätter igång att lemlästa de stackars hjältarna.

Man har försökt skapa humor genom att ge galningarna knäppa karaktärsdrag, en gillar att dricka bensin och en annan är en vindögd prickskytt, men detta leder inte till några bra skämt. Det förekommer även vissa inslag av Monthy Python-aktig humor, men också denna saknar den precision och timing som krävs för att de ska bli roliga.

Hjältarna är en ointressant skock som knappt ens förtjänar att kallas stereotyper. En kille utmärker sig genom att hela tiden bära hjälm och kallas sålunda för "helmet", ett kringresande par är just bara ett kringresande par, och därtill kommer några sexfixerade tonåringar. Initialt finns en karaktär som är ganska kul, men han avpolleteras inom femton minuter och så var det slut på det roliga.

Storyn kryllar av logiska luckor. Hur kan galningarnas hemvist vara så okänd om det bara tar en kvart att cykla dit från civilisationen? Varför blir paret som flyr i bil så snabbt upphunna när deras förföljare färdas till fots? Varför har inte skallgångspatruller sökt igenom området när flera personer i veckan verkar ha tagit sig dit för att aldrig återvända? Frågor av detta slag kan man sysselsätta sig med genom hela filmen.

Avslutningsvis bör ett par ord nämnas om filmens stil. "Small Town Folk" är lågbudget, på gränsen till amatörfilm. All dialog är loopad med ett artificiellt ljudande resultat. Visuellt ser filmen märklig ut då man ofta filmat aktörerna mot bluescreen och sedan klippt in landskapsbilder i bakgrunden. Det ser stundtals bisarrt och häftigt ut, men det finns ingen konsekvens i användandet av tekniken, och greppet blir bara konstigt och dåligt. Precis som resten av filmen.

Just det, skådespeleriet är uselt.

Finns inget.

1. "Small Town Folk" är Peter Stanley-Wards första försök i regissörsstolen, tidigare har han skådespelat i indiefilmen "Freak Out".