Stark film med skådespeleriet i fokus

Clint Eastwood tog hand om Dennis Lehanes roman "Mystic River", samlade ihop en perfekt skådespelarensemble och fick till en mycket bra thriller som kammade hem ett par Oscars. Filmens story är mycket rik och stundtals omtumlande och skådespeleriet är rent ut sagt makalöst bra.

Filmen handlar om tre barndomskamrater som växer upp till tre helt skilda liv, men en tragedi för dem tillsammans igen. Men vi börjar när de - Jimmy (Sean Penn), Dave (Tim Robbins) och Sean (Kevin Bacon) - är barn och leker på Bostons gator. När de ristar in sina namn i en färsk betongplatta dyker en arg man (John Doman) upp och säger att han är polis och att de förstör "hans" egendom. Mannen rycker med sig Dave in i sin bil och åker därifrån. Men mannen är ingen polis utan en pedofil och efter fyra dagar i en källare lyckas Dave rymma - men han är en helt annan person. "Dave är död", säger den vuxna Dave till sin fru (Marcia Gay Harden). "Jag vet inte vem som kom upp ur källaren men det var inte Dave".

Som vuxen är han nedstämd och tydligt skadad än i dag efter vad som hände de där fyra dagarna. Även Jimmy och Seans liv har tagit andra vägar sedan tiden de var oskyldiga barn. Jimmy har ett kriminellt förflutet som inte riktigt går att skaka bort, och Sean har blivit mordutredare för Bostonpolisen och är separerad från sin fru med en dotter han aldrig sett.

Men så mördas Jimmys 19-åriga dotter samma natt som Dave kommer hem blodig och med en story om att han blivit rånad med slagits tillbaka så rejält att han kanske hade ihjäl rånaren. Det är i alla fall vad han säger till sin fru, till alla andra drar han en annan historia, en som förändras varje gång han berättar den. Sean utreder mordet tillsammans med sin kollega (Laurence Fishburne) men hur många olika spår de följer upp visar sig Dave vara den mest sannolika mördaren. Samtidigt driver den av sorg och hämnd kokande Jimmy sin egen utredning med sina kriminella kontakter och kommer fram till samma slutsats.

Filmen vrider och vänder på vad det betyder att vara vänner samtidigt som den skildrar något av det otäckaste som finns, nämligen när föräldrar överlever sina barn. Sean Penn är helt suverän i de scener där han ska behandla sin sorg. Det är så stort skådespeleri att det går rakt igenom rutan.

I och med att filmen inte alls behöver förlita sig på några som helst specialeffekter så blir det skådespeleriet som står i fokus med Lehanes story som stabil botten. Eastwood lotsar tittaren igenom alla händelser med en makalös fingertoppskänsla och man blir snabbt insugen i den drygt 130 minuter långa filmen.

En mycket stark film.

"Mystic River - Från idé till manus" lyder den svenska översättningen av featuretten "From page to screen". Det är ju inte alls samma sak, och innehållet i featuretten stämmer egentligen inte överens med någon av titlarna. Det är en ganska kort titt på filmen med kommentarer från Clint Eastwood, några av skådespelarna och Dennis Lehane med riktligt med scener från själva filmen inklippt. Inget direkt djupgående men heller inte någon lätt skrapning på ytan.

1. I Region 1 finns en 3-diskutgåva som innehåller filmen med kommentarspår, lite mer extramaterial och en separat skiva för filmens soundtrack. 2xDVD + CD med andra ord.

2. Två Oscars blev det: Sean Penn (bästa skådespelare) och Tim Robbins (bästa manliga biroll). Välförtjänt tycker jag.

3. Enligt Wikipedia har filmen vunnit 41 olika priser, varav Sean Penn kammat hem tolv och Tim Robbins åtta. Utöver det ytterligare 43 nomineringar.