Kontroversiell underhållning
Trade
Genre: ThrillerFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Nordisk film, 2008
Ljud: Dolby digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
Kan man göra underhållning av ett hemskt och tragiskt ämne? Ledande kritiker i USA, som hävdat att "Trade" är exploitativ smörja, verkar inte anse det. Filmen berör onekligen ett brännhett ämne - trafficking, det vill säga sexuell slavhandel. Medan detta onekligen är en avskyvärd företeelse tycker jag att förhållandet är lite mer problematiskt än vad vissa kritiker vill göra gällande. Kan man trots allt skapa spännande filmer av krig, folkmord och dödande i allmänhet, så varför inte av detta?
Berättelsen har sin upptakt i Mexico City, där tonårige Jorge (Cesar Ramos) bor med sin familj. Han försörjer sig genom att tillsammans med sina kumpaner lura in presumptiva sexköpare från utlandet i avskilda gränder och därefter råna dem. De använder verklighetstrogna vattenpistoler för att hota till sig pengarna, men man får känslan att de lika gärna skulle kunna använda den äkta varan.
Tragedin slår till när Jorges 13-åriga syster (Paulina Gaitan) blir kidnappad av ett gangstergäng på öppen gata. Jorge gör efterforskningar och finner snart att kidnapparna tillhör ett ryskt traffickingsyndikat, som tjänar pengar på att förslava unga flickor och kvinnor och sälja dem vidare till utländska köpare. Fast besluten att rädda sin syster förföljer han gangstrarna över gränsen till USA, och han kommer dit genom att gömma sig i bakluckan på en bil tillhörande polisen Ray (Kevin Kline). Detta visar sig vara mycket lyckosamt då Ray är ute på en liknande jakt efter sin sedan länge förlorade dotter.
Efter lite inledande misstro sätter de båda efter slavhandlarna, och inser snart att de har en bister deadline - Jorges syster ska auktioneras bort via internet till högstbjudande köpare. Samtidigt följer vi systerns tillvaro i kidnapparnas våld, där misshandel och våldtäkter är vardag. Hon träffar den polska Veronika (Alicia Bachleda), som lurats in i sexhandeln med löften om ett jobb i Amerika. Tillsammans försöker de härda ut och se efter varandra, och Jorges syster hoppas att hennes storebror förr eller senare hittar henne. De kan inte sätta sitt hopp till myndigheterna. I Mexiko är poliser själva sexköpare, och på andra sidan gränsen bryr de sig helt enkelt inte.
Genom min beskrivning av handlingen framgår att "Trade" till sin struktur är en thriller, som vilken som helst. Filmen innehåller jaktsekvenser, spännande flyktförsök, klassisk kamp mot klockan, och faktiskt ett och annat skämt. Samtidigt berör den ett mycket allvarligt ämne och dyker stundtals djupt ned i de mörkaste avgrunderna av mänsklig ondska och lidandet som blir dess konsekvens. Det finns förstås en inte helt lätthanterlig konflikt här.
Men vad är det som gör ämnet trafficking till så heligt att det inte får skildras i en normal spelfilm? Jag kommer direkt att tänka på en massivt hyllad och framgångsrik film om ett av modern tids största trauman, som även den innehåller klassiska spänningsmoment och också lite humor. Den är svartvit (fast inte helt), från 90-talet och gjord av killen som regisserade "Hajen". I det fallet var det tydligen okej att exploatera tragiska händelser, så varför får inte "Trade" samma dispens?
Jag tror att det har att göra med det otroligt dåliga samvete som folk i exempelvis USA känner inför ett fenomen som trafficking. Utsatta människor i fattiga länder kidnappas och säljs till perversa äckel i något västland utan att myndigheterna visar ett uns av engagemang. Klart folk mår dåligt när de ställs inför en film som "Trade", och klart att de kan reagera negativt på att det maskeras som underhållning. Personligen anser jag dock att man bör kunna se bortom detta och bedöma filmen på dess egna meriter.
När jag gör detta finner jag att den som thriller är väljgjord och nervkittlande, utan att på något sätt vara spektakulär. Det hemska öde som drabbar karaktärerna räcker långt för att skapa engagemang och en viss panikstämning när jakten är som mest intensiv. Vad som funkar sämre är handlingen i sig, som ofta tar stora logiska snedkliv och till stor del förlitar sig på lyckliga sammanträffanden för att avancera plotten.
"Trade" är stundtals mycket otäck, även om den aldrig kommer upp i nivå med Lukas Moodysons "Lilja 4-ever", för att nämna en film som behandlar samma ämne, fast stenseriöst. Ramos, Klein, Gaitan och Bachleda fungerar alla bra i de ledande rollerna, även om Klein med sin erfarenhet är den som lyser starkast.
Att blanda brutal, osminkad ondska med ett underhållande narrativ är kontroversiellt, och uppenbarligen inte något som alla tycker okej. Jag ser dock inte varför allmän opinion ska få klassa vissa ämnen som tabu och andra inte. Vet du med dig att du inte vill se en spännande film om trafficking, undvik då "Trade" som pesten. Har du inte ett problem med ämnet, så finner du en ganska bra thriller här.
Berättelsen har sin upptakt i Mexico City, där tonårige Jorge (Cesar Ramos) bor med sin familj. Han försörjer sig genom att tillsammans med sina kumpaner lura in presumptiva sexköpare från utlandet i avskilda gränder och därefter råna dem. De använder verklighetstrogna vattenpistoler för att hota till sig pengarna, men man får känslan att de lika gärna skulle kunna använda den äkta varan.
Tragedin slår till när Jorges 13-åriga syster (Paulina Gaitan) blir kidnappad av ett gangstergäng på öppen gata. Jorge gör efterforskningar och finner snart att kidnapparna tillhör ett ryskt traffickingsyndikat, som tjänar pengar på att förslava unga flickor och kvinnor och sälja dem vidare till utländska köpare. Fast besluten att rädda sin syster förföljer han gangstrarna över gränsen till USA, och han kommer dit genom att gömma sig i bakluckan på en bil tillhörande polisen Ray (Kevin Kline). Detta visar sig vara mycket lyckosamt då Ray är ute på en liknande jakt efter sin sedan länge förlorade dotter.
Efter lite inledande misstro sätter de båda efter slavhandlarna, och inser snart att de har en bister deadline - Jorges syster ska auktioneras bort via internet till högstbjudande köpare. Samtidigt följer vi systerns tillvaro i kidnapparnas våld, där misshandel och våldtäkter är vardag. Hon träffar den polska Veronika (Alicia Bachleda), som lurats in i sexhandeln med löften om ett jobb i Amerika. Tillsammans försöker de härda ut och se efter varandra, och Jorges syster hoppas att hennes storebror förr eller senare hittar henne. De kan inte sätta sitt hopp till myndigheterna. I Mexiko är poliser själva sexköpare, och på andra sidan gränsen bryr de sig helt enkelt inte.
Genom min beskrivning av handlingen framgår att "Trade" till sin struktur är en thriller, som vilken som helst. Filmen innehåller jaktsekvenser, spännande flyktförsök, klassisk kamp mot klockan, och faktiskt ett och annat skämt. Samtidigt berör den ett mycket allvarligt ämne och dyker stundtals djupt ned i de mörkaste avgrunderna av mänsklig ondska och lidandet som blir dess konsekvens. Det finns förstås en inte helt lätthanterlig konflikt här.
Men vad är det som gör ämnet trafficking till så heligt att det inte får skildras i en normal spelfilm? Jag kommer direkt att tänka på en massivt hyllad och framgångsrik film om ett av modern tids största trauman, som även den innehåller klassiska spänningsmoment och också lite humor. Den är svartvit (fast inte helt), från 90-talet och gjord av killen som regisserade "Hajen". I det fallet var det tydligen okej att exploatera tragiska händelser, så varför får inte "Trade" samma dispens?
Jag tror att det har att göra med det otroligt dåliga samvete som folk i exempelvis USA känner inför ett fenomen som trafficking. Utsatta människor i fattiga länder kidnappas och säljs till perversa äckel i något västland utan att myndigheterna visar ett uns av engagemang. Klart folk mår dåligt när de ställs inför en film som "Trade", och klart att de kan reagera negativt på att det maskeras som underhållning. Personligen anser jag dock att man bör kunna se bortom detta och bedöma filmen på dess egna meriter.
När jag gör detta finner jag att den som thriller är väljgjord och nervkittlande, utan att på något sätt vara spektakulär. Det hemska öde som drabbar karaktärerna räcker långt för att skapa engagemang och en viss panikstämning när jakten är som mest intensiv. Vad som funkar sämre är handlingen i sig, som ofta tar stora logiska snedkliv och till stor del förlitar sig på lyckliga sammanträffanden för att avancera plotten.
"Trade" är stundtals mycket otäck, även om den aldrig kommer upp i nivå med Lukas Moodysons "Lilja 4-ever", för att nämna en film som behandlar samma ämne, fast stenseriöst. Ramos, Klein, Gaitan och Bachleda fungerar alla bra i de ledande rollerna, även om Klein med sin erfarenhet är den som lyser starkast.
Att blanda brutal, osminkad ondska med ett underhållande narrativ är kontroversiellt, och uppenbarligen inte något som alla tycker okej. Jag ser dock inte varför allmän opinion ska få klassa vissa ämnen som tabu och andra inte. Vet du med dig att du inte vill se en spännande film om trafficking, undvik då "Trade" som pesten. Har du inte ett problem med ämnet, så finner du en ganska bra thriller här.
EXTRAMATERIALET
Finns inget.
TRE SAKER
1. Filmen är baserad på en artikel i New York Times, publicerad 2003, där Peter Landesman hävdar att tiotusentals barn och unga kvinnor varje år smugglas i USA för att tvingas sälja sex.
2. Sanningshalten i detta påstående har sedan dess varit ämne för mycket diskussion, bland annat här.
3. Något som direkt känns mycket märkligt är att omslaget basunerar ut att filmen är "From the producer of 'Independence Day' and 'Godzilla'"! Det är katastrofkungen Ronald Emmerich som haft ett finger med i spelet.
2. Sanningshalten i detta påstående har sedan dess varit ämne för mycket diskussion, bland annat här.
3. Något som direkt känns mycket märkligt är att omslaget basunerar ut att filmen är "From the producer of 'Independence Day' and 'Godzilla'"! Det är katastrofkungen Ronald Emmerich som haft ett finger med i spelet.
JOEL FORNBRANT (2008-08-23)