Julen då kriget tog en paus
Fiendeland - En dag utan krig
Genre: KrigFormat: DVD, region 2, 1 skivor
Bolag: Atlantic, 2007
Ljud: Dolby Digital 5.1
Bild: Anamorfisk widescreen 2.35:1
Det är julafton 1914, under det första världskriget. Tyskland ockuperar Frankrike och de franska trupperna har fått stöd av Skottland. Vid ett slagfält sitter soldater från de tre trupperna i skyttegravar och för sitt eviga krig. Stämningen är orolig. Det var länge sedan soldaterna fått träffa sina nära och kära, och de har inte ens hört från dem då postgången inte funkar som den ska vid fronten.
I den tyska skyttegraven finns tenoren Sprink - stor stjärna i hemlandet men hopplös som soldat. Hans flickvän har med kronprinsens hjälp tillfälligt fått honom bort från fronten, men Sprink är alldeles för färgad av kriget och väljer att återvända till sina kamrater och sjunga för dem denna julafton.
Det är då det händer. Kriget stannar upp och de tre trupperna söker sig till varandra. De har mer gemensamt med varandra än de ledare som sitter inne i värmen och äter kalkon (replik ur filmen) och lägger tillfälligt ned sina vapen för att fraternisera över gränserna. En unik vänskap uppstår där forna fiender blir varma vänner, en vänskap som i alla fall för tillfället för dem bort från kriget.
Men julen tar snabbt slut och verkligheten hinner i kapp dem. Kriget fortsätter.
"Fiendeland - En dag utan krig" är ett drama som visar upp en annan sida av kriget. En bra sak med den är att den inte alls tar ställning för någon sida, trots att det till större delen är en fransk produktion, i samarbete med Tyskland och Skottland. Alla trupper har lika stor del och historien berättas på tre språk.
Själva krigsscenerna är ganska nedtonade i filmen - vi får inte se bortsprängda kroppsdelar eller blod i massor. Fokus ligger helt och håller på något annat - möjligheten till fred, och det är en trevlig vinkel i ett hemskt ämne.
I den tyska skyttegraven finns tenoren Sprink - stor stjärna i hemlandet men hopplös som soldat. Hans flickvän har med kronprinsens hjälp tillfälligt fått honom bort från fronten, men Sprink är alldeles för färgad av kriget och väljer att återvända till sina kamrater och sjunga för dem denna julafton.
Det är då det händer. Kriget stannar upp och de tre trupperna söker sig till varandra. De har mer gemensamt med varandra än de ledare som sitter inne i värmen och äter kalkon (replik ur filmen) och lägger tillfälligt ned sina vapen för att fraternisera över gränserna. En unik vänskap uppstår där forna fiender blir varma vänner, en vänskap som i alla fall för tillfället för dem bort från kriget.
Men julen tar snabbt slut och verkligheten hinner i kapp dem. Kriget fortsätter.
"Fiendeland - En dag utan krig" är ett drama som visar upp en annan sida av kriget. En bra sak med den är att den inte alls tar ställning för någon sida, trots att det till större delen är en fransk produktion, i samarbete med Tyskland och Skottland. Alla trupper har lika stor del och historien berättas på tre språk.
Själva krigsscenerna är ganska nedtonade i filmen - vi får inte se bortsprängda kroppsdelar eller blod i massor. Fokus ligger helt och håller på något annat - möjligheten till fred, och det är en trevlig vinkel i ett hemskt ämne.
EXTRAMATERIALET
Bland extramaterialet finns ett intervjublock där både skådespelare och regissör pratar om filmen och historiker berättar om händelserna den är baserad på. Vapenvilan julen 1914 hände på riktigt, och inte bara vid det slagfält som skildras i filmen, utan även vid hundratals andra slagfält. Kriget stannade upp under ett par dagar.
Som sagt är det ett intervjublock och med det menar jag att det är 26 minuter slarvigt hopklippta svar från ett 10-tal intervjuer. Det betyder att det ibland kan vara bara några lösryckta ord på ett par sekunder vi får se innan rutan blir svart och går till nästa svar. Det här har jag varit med om tidigare och det är ett fruktansvärt dåligt sätt att presentera intervjuer på. Det blir ryckligt och osmidigt och när vi närmar oss 26-minutersgränsen känns det som alltihop avslutas mitt i ett svar. Tragiskt.
Marginellt mer flyt blir det i en "making of" som egentligen bara är korta nedslag i några olika scener, bland annat när soldaterna spelar fotboll mot varandra på juldagen. Det är amatörmässigt filmat och känns egentligen inte som någon riktig "making of" utan mest något som filmats för filmmakarnas egen skull.
På det stora hela känns det som extramaterialet inte alls matchar filmens fina kvalitet. En lite irriterande situation faktiskt.
Som sagt är det ett intervjublock och med det menar jag att det är 26 minuter slarvigt hopklippta svar från ett 10-tal intervjuer. Det betyder att det ibland kan vara bara några lösryckta ord på ett par sekunder vi får se innan rutan blir svart och går till nästa svar. Det här har jag varit med om tidigare och det är ett fruktansvärt dåligt sätt att presentera intervjuer på. Det blir ryckligt och osmidigt och när vi närmar oss 26-minutersgränsen känns det som alltihop avslutas mitt i ett svar. Tragiskt.
Marginellt mer flyt blir det i en "making of" som egentligen bara är korta nedslag i några olika scener, bland annat när soldaterna spelar fotboll mot varandra på juldagen. Det är amatörmässigt filmat och känns egentligen inte som någon riktig "making of" utan mest något som filmats för filmmakarnas egen skull.
På det stora hela känns det som extramaterialet inte alls matchar filmens fina kvalitet. En lite irriterande situation faktiskt.
TRE SAKER
1. Man behöver inte vara expert på musik för förstå att det knappast är Diane Krüger och Benno Fürman som sjunger i filmen när deras rollkaraktärer gör det, men om man är starkt musikintresserad kan man tydligt se hur dåligt de mimar till sången. En liten plump i protokollet i en annars välgjord film.
2. Krigets svarta baksida skildras kanske tydligast av den skottska soldat som förlorar sin bror, men som fortfarande skriver hem till deras mor och berättar om hur duktig brodern är, och som sedan tar chansen att sova bredvid broderns lik när vapenvilan pågår.
3. Man behöver heller inte ha någon direkt erfarenhet av krig för att inse vilket helvete det är. Jag vågar knappt tänka på hur hemskt det måste vara att vara vid fronten under brinnande krig.
2. Krigets svarta baksida skildras kanske tydligast av den skottska soldat som förlorar sin bror, men som fortfarande skriver hem till deras mor och berättar om hur duktig brodern är, och som sedan tar chansen att sova bredvid broderns lik när vapenvilan pågår.
3. Man behöver heller inte ha någon direkt erfarenhet av krig för att inse vilket helvete det är. Jag vågar knappt tänka på hur hemskt det måste vara att vara vid fronten under brinnande krig.
ANDERS JAKOBSON (2007-03-07)